Reklam mədəniyyətimiz

Reklam mədəniyyətimiz

Mənası «qışqırmaq, səsləmək» olan reklam anlayışının kökü çox qədim dövrlərə gedib çıxır. Müasir dünyada isə reklam müstəqil KİV-in etibarlı maliyyə mənbəyi olmaqla yanaşı, medianın azad söz ifadəçisi kimi yaşamasını təmin edir.  Çağdaş dünyada azad reklam işinin təşkili ilə bağlı zəngin təcrübə və hüquqi baza mövcuddur.

Beynəlxalq Reklam Məcəlləsinin əsas prinsiplərində göstərilir: "Reklam qüsursuz, ədəbli, doğru-düzgün olmalıdır, reklam lövhəsi hazırlanarkən cəmiyyət qarşısında məsuliyyət hissi qorunub saxlanmalıdır,  heç bir reklam müraciəti  reklama  ictimai inamı qırmamalıdır". Təbii  ki, göstərilən tələblərə  məhəl qoymanda  inam qırılır. Reklam yayıcısı olan qurum və yaxud teleticarətlə məşğul olan kanal ictimai fikri, qınağı nəzərə almayıb para qazanmaq məqsədilə nəyi gəldi, necə gəldi verirsə və yaxud küçələdəki reklam lövhələri harada gəldi  yerləşdirilirsə, onda beynəlxalq Reklam Məcəlləsinin prinsiplərindən danışmağa dəyməz.
Sivil bazar münasibətlərinin yetərincə formalaşmadığı postsovet məkanında reklam işi tək hüquqi bazanın çatışmazlığı və yaxud ona lazımı qədər riayət olunmaması ilə deyil, bu, yeni sistemin mahiyyəti və insanların təfəkkür tərzi ilə bağlıdır. Hazırda Azərbaycanın reklam bazarının həcmini  gizli reklamların  mövcudluğuna görə dəqiq  demək çətindir.  Bu sahədə fəaliyyət göstərən,  reklam işi  ilə məşğul olan şirkətlərin sayı  isə 100-ə yaxındır.  Reklamların   bölüşdürülməsinə  gəldikdə,  1-ci  yerdə telekanallar, 2-ci  meto ərazisi, 3-cü  küçə reklamları, 4-cü yerdə internet  şəbəkəsi, sonuncu  yeri isə qəzetlər  tutur.İnkişaf  etməkdə  olan ölkələrdə  qəzet  gəlirlərinin 70%-i reklamdan qazanılır   və bu da mətbuatın rentabelli işləməsi üçün yetərlidir.   Azərbaycanın media qurumlarının  təmsilçiləri  reklam  bazarının darlığından, reklamların bölüşdürülməsində  ədalət  prinsipinin  pozulmasından şikayətlənirlər.
Reklam bazarı ölkənin Ümum Daxili Məhsulunun 1%-i həcmində olmalıdır.  Təbii  ki, mövcud problemlər Azərbaycan  jurnalistikasının  inkişafını  ləngitməklə bərabər azad bazar münasıbətlərinin prinsipləri  ilə ziddiyyət təşkil  edir. Bəs,  problemdən  çıxış  yolu nədədir?

İlk öncə azad reklam bazarını formalaşdırmaq,  iqtisadi rəqabəti gücləndirmək  məqsədilə  Reklam Şurasının   yaradılmasına ehtiyac var.  Bu qurumu   necə yaratmaq,   idarəetmə sistemini  necə  qurmaq olar? Bu artıq növbəti   müzakirələrin mövzusu ola bilər. Bəziləri narahatçılıq keçirir  ki, belə qurumun yaranması  reklam bazarının tam nəzarətə  düşməsinə, bəzi  KİV-lərin kənarda qalmasına  gətirib çıxaracaq. Mənə belə gəlir bu məsələ həmin  qurumda təmsil olunacaq insanların  hüququ məsuliyyyətini  necə dərk etməsindən,  işə  səmimi  və  vicdanlı  yanaşmasından  asılıdır.

İkincisi, ondan başlamaq lazımdır ki,  «Reklam haqqında» Qanun müasir dövrün tələblərinə uyğunlaşdırılsın. Milli Məclisdə Rəqabət Məcəlləsinin  qəbulu gözlənilir.  Bu  qanunun mahiyyətinə və azad  iqtisadi mühitin  yaradılmasına  təsirini nəzərə alaraq 12 il bundan  əvvəl qəbul edilən «Reklam haqqında» Qanun yenilənməlidir.
Ümumiyyətlə, bu sahə ilə bağlı  inkişaf strategiyası işlənib hazırlanmalıdır. Digər tərəfdən, reklam verən şirkətlərin hər iki aydan bir reytinq göstəricisini  göstərilməklə  bərabər  onlara müəyyən güzəştlərin  tətbiqi  səmərə  verər. Nəhayət  Reklam  Şurası  sosial  reklam   məsələsini qaldıra bilər.  Əvvəlcə gəlin görək  sosial  reklam  anlayışı, bunun cəmiyyət üçün xeyiri  nədir?  

1997-ildə qəbul edilən «Reklam haqqında»  Qanunda  sosial reklam belə xarakterizə olunur: «Sosial reklam-Azərbaycanın  müstəqilliyi və dövlətçiliyinin möhkəmləndirilməsi istiqamətində görülən tədbirlərin,  həyata keçirilən islahatların mahiyyətinin açıqlanması, milli, hərbi vətənpərvərlik hissini gücləndirən, ictimai şüuru yeni iqtisadi münasibətlərə uyğunlaşdıran, sahibkarlıq və xeyriyyəçilik kimi milli ənənələri bərpa edən, əhalidə  gələcəyə inam, təmkinlik ovqatlarını formalaşdıran, ekoloji mədəniyyət səviyyəsinin yüksəldilməsi məqsədi ilə dövlət orqanları, ictimai institutlar tərəfindən sifariş olunan və yayılan informasiyadır».    
Qanunun tələblərinə görə   şirkətlər  ümumi reklam  büdcəsinin  5%-ni  sosial reklama ayırmalıdır.

Təəssüf ki,  xeyriyyəçilik mahıyyətli sosial reklam  anlayışı unudulur. Araşdırsaq görərik, ki,  elə şirkətlər var sosial  reklama     nəinki  vəsait ayırmır  hətta bunu artıq hesab edirlər.  Halbuki  ətraf mühitlə,  insan sağlamlığı ilə   və  yüzlərlə digər mövzu  ilə  bağlı  sosial reklamlara ehtiyac hiss  olunur. Reklam  bazarının,  reklam mədəniyyətinin  formalaşması  yalnız mediaya lazım deyil.  Belə demək  mümkünsə bu bütünlükdə  cəmiyyətə,  istehsalçıya,  istehlakçıya  lazımdır.  Digər tərəfdən    sivil reklam bazarının təşkili KİV-i təmiz iqtisadi gəlir götürməyə, ən azından gizli reklamın azalmasına, qanuni gəlirlərin vergiyə cəlb olunmasına yönəldər.

Mənbə:modern.az
Top