THE COST OF REDUCING INFLATION
1979-cu ildə neftin qiymətinin 2 -ci qəfil qalxmasından və dünya iqtisadiyyatında təklifin müvafiq şok dəyişikliyindən sonra 2 ay əvvəl FES-in sədri vəzifəsinə təyin edilmiş Pol Volker cavab tədbirləri barədə qərar qəbul etdi. Milli pul sisteminin qoruyucusu kimi o, başa düşürdü ki, yalnız bir çıxış yolu var — antiinflyasiya siyasəti. Pol Vorker FES-nin tabeçiliyində olan alətlərin (pul kütləsinin idarə olunması) inflyasiyanın sürətini azaltmağa imkan verəcəyinə şübhə etmirdi. Lakin qısamüddətli dövrdə antiinflyasiya siyasətinin məsrəfləri nədir? Bu suala cavab vermək çox çətin idi.
Itkilərin əmsalı- THE SACRIFICE RATIO
Inflyasiyanın sürətinin azaldılmasına nail olmaq üçün FES sərt monetar siyasət həyata keçirməlidir (Şəkil 32.10-da bunun bəzi nəticələri göstərilmişdir). Pul kütləsinin artım sürətinin azaldılması məcmu tələbin məhdudlaşdırılmasına səbəb olur, bu isə öz növbəsində əmtəə və xidmətlərin istehsalının həcminin və işsizliyin səviyyəsinin azalmasına gətirib çıxarır. Ilkin vəziyyətdə iqtisadiyyat A nöqtəsində yerləşir, sonra isə aşağı inflyasiya və yüksək işsizliklə xarakterizə olunan qısamüddətli Fillips əyrisi boyunca B nöqtəsinə tərəf yerini dəyişir. Müəyyən müddətdən sonra iqtisadi agentlər qiymətlərin artım sürətinin azaldığını anladıqca, inflyasiya gözləmələri aşağı düşür, qısamüddətlli Fillips əyrisi aşağıya tərəf yerini dəyişir və iqtisadiyyat B nöqtəsindən C-yə keçir. Qiymətlərin artım sürəti azalır, işsizlik isə təbii səviyyəsinə qayıdır.
Yönədilmiş sərt monetar siyasətin mütləq nəticəsi işsizliyin səviyyəsinin artması və istehsalın həcminin azalmasıdır. Şəkil 32.10-da antiinflyasiya siyasətinin məsrəfləri iqtisadiyyatın B nöqtəsindən keçmək şərti ilə A nöqtəsindən C nöqtəsinə yerdəyişməsi ilə göstərilmişdir. Məsrəflərin ölçüləri Fillips əyrisinin bucaq əmsalı və yeni pul-kredit siyasətilə uyğun olaraq inflyasiya gözləmələrinin təsbit olunma sürətindən asılıdır.
Inflyasiyanın azaldılması xərclərinin qiymətləndirilməsi çox vaxt nəticələri itkilərin əmsalı adını almış statistik göstəricidə ümumiləşdirilən bir çox tədqiqatların mərkəzində dururdu. Itkilərin əmsalı — inflyasiyanın sürətinin 1% azalması zamanı məhsul buraxılışı həcminin (ÜDM-un real həcmi) orta illik azalması göstəricisinin faizlə ifadəsidir. Itkilərin əmsalının tipik göstəricisi 5-ə bərabərdir, yəni inflyasiyanın hər 1% azaldılması orta illik məhsul buraxılışı həcminin 5% azalması hesabına başa gəlir.
Belə qiymətləndirmə Pol Volkeri narahat edə bilməzdi. Amerika iqtisadiyyatında inflyasiyanın göstəricisi ildə 10%-ə çatırdı. Qiymətlərin aşağı düşməsi (fərz edək ki, ildə 4%) 30% orta illik məhsul buraxılışının qurban verilməsi deməkdir. Fillips əyriləri və antiinflyasiya siyasətinin məsrəflərinin tədqiqi əsasən qurban vermənin müxtəlif formalarına yol verilir. «Inflyasiya» lokomotivinin qəfil dayandırılması il ərzində məhsul buraxılışı həcminin 30% ixtisar edilməsinə bərabər «əyləc yolu» demək idi. Lakin əlbəttə ki, P.Volker kimi antiinflyasiya «şahini» üçün belə nəticə yol verilməz idi. Çoxları qeyd edirdi ki, məsrəfləri bir neçə il «uzatmaq» yaxşı olardı. Misal üçün əgər inflyasiyanın sürətinin azaldılmasına 5 il ayrılarsa, bu dövr ərzində məhsul buraxılışı həcmi təxminən illik məhsul buraxılışı həcminin trendindən yalnız 6% aşağı ola bilər. Lakin istənilən halda itkilər əmsalının minimumlaşdırılması praktiki cəhətdən çox mürəkkəb məsələdir.
Səmərəli gözləmələr və antiinflyasiya siyasətinin imkanları- RATIONAL EXPECTATIONS AND THE POSSIBILITY OF COSTLESS DISINFLATION
Məhz Pol Volker məsrəflərin minumumlaşdırılması yollarını axtardığı zaman intellektual inqilab baş verdi, buna bir qrup ekonomiks professorları başçılıq edirdi (Robert Lukas, Tomas Sarcent və Robert Barro),onlar hamı tərəfindən qəbul olunmuş itkilər əmsalı məntiqinə qarşı çıxırdılar. Ekonomiksə və siyasətə yeni yanaşma səmərəli gözləmələr nəzəriyyəsi adını aldı. Bu nəzəriyyəyə görə iqtisadi subyektlər öz proqnozlarında dövlət tərəfindən həyata keçirilən siyasət də daxil olmaqla ixtiyarlarında olan bütün informasiyanı istifadə edirlər.
Inflyasiya və işsizlik arasındakı əks asılılığın öyrənilməsi üçün istifadə olunduqda səmərəli gözləmələr nəzəriyyəsi çox mühüm əhəmiyyət kəsb edirdi. M.Fridmen və E.Felpsin qeyd etdiyi kimi inflyasiya gözləmələri uzunmüddətli dövrdə deyil, qısamüddətli dövrdə qiymətlərin artımı və işsizlik arasındakı əks asılılığın izah olunması üçün çox vacibdir. Qısamüddətli asılılığın nə qədər tez öz qüvvəsini itirməsi inflyasiya gözləmələrinin dəyişmə sürətindən asılıdır. Səmərəli gözləmələr nəzəriyyəsinin tərəfdarları M.Fridmen və E.Felps təhlilə əsaslanaraq, iddia edirdilər ki, iqtisadi siyasət dəyişdikdə uyğun olaraq iqtisadi aqentlərin inflyasiya gözləmələri də dəyişir. Alimlərin dövlətin monetar siyasətinin inflyasiya gözləmələrinə birbaşa təsirini nəzərə alaraq itkilərin əmsalını qiymətləndirmək cəhdi baş tutmadı. Səmərəli gözləmələr nəzəriyyəsinin tərəfdarları belə hesab edirdilər ki, deməli onlara iqtisadiyyatın etibarlı istiqamətləndiriciləri kimi baxmaq olmaz.
«Dörd böyük inflyasiyanın sonu» məqaləsində (1981) Tomas Sarcent yeni nəzəriyyəni belə izah edir:
Alternativ «səmərəli gözləmələr nəzəriyyəsinin» tərəfdarları belə hesab edirlər ki, inflyasiya-kifayət qədər ətalətli prosesdir. Onlar hesab edirlər ki, əgər firma və fəhlələr inflyasiyanın yüksək sürətini gözləyirlərsə müqavilələri bağlayarkən onlar iqtisadi vəziyyətin perspektivləri barədə öz fikirlərinə əsaslanırlar. Lakin iqtisadiyyatın subyektləri inflyasiyanın yüksək sürətini ona görə gözləyirlər ki, hökumətin cari monetar və fiskal siyasətləri onların fikirlərini təsdiq edir… Burdan beldə çıxır ki, qiymətlərin artım sürəti «ətalətli» yanaşmanın tərəfdarlarının hesab etdiyindən daha tez məhdudlaşdırıla bilər və sonuncuların məhsul buraxılışı terminlərində inflyasiyanın dayandırılması üçün lazım olan vaxt və xərclər barədə fikirləri yanlışdır… Bu o demək deyil ki, hökumət inflyasiyanın qarşısını heç bir problemsiz alacaq. Əksinə, onun cilovlanması böyük cəhd tələb edəcək və müvəqqəti məhdudlaşdırıcı maliyyə-büdcə və pul-kredit tədbirləri ilə bitməyəcək. O, siyasi rejimdə dəyişikliklər edilməsini təklif edir…Məhsul buraxılışı terminlərində bununla bağlı xərclərin kəmiyyəti və arzu olunan nəticələrin əldə olunması müddəti daha çox hökumətin inflyasiyanın aradan qaldırılmasına nə qədər sadiq və qərarlı olmasından asılıdır.
T.Sarcentə görə itkilərin əmsalı gözlənildiyindən əhəmiyyətli dərəcədə az ola bilər. Doğrudan da fövqəladə vəziyyətdə o, sıfıra bərabər ola bilər. Əgər hökumət aşağı inflyasiya sürətinə inandırıcı sadiqlik göstərirsə iqtisadi aqentlər qiymətlərin artması gözləmələrini dərhal buna uyğun dəyişdirmək üçün kifayət qədər çevikdilər. Qısamüddətli Fillips əyrisi aşağıya tərəf yerini dəyişəcək və iqtisadiyyat aşağı inflyasiyaya tez və müvəqqəti işsizliyin yüksək səviyyəsi və aşağı məhsul buraxılışı həcmi formasında məsrəflər olmadan nail olacaq.