Istehlak gəliri tələb əyrisi, istehsalçı gəliri isə təklif əyrisi ilə sıx bağlıdır. Buna əmin olmaq üçün öz misalımızın müzakirəsini davam etdirək.
Cədvəl 7.4. Satıcılar Təklifin həcmi 900 və daha çox Meri, Frida, Corciya, Qrendma 4 800-dən 900-dək Frida, Corciya, Qrendma 3 600-dən 800-dək Corciya, Qrendma 2 500-dən 600-dək Qrendma 1 500-dən az Heç kim 0 Qiymət 500$-dan aşağı olanda rəngsazlardan heç kim işə başlamaq istəmir, nəticədə təklif həcmi 0-a bərabər olur. Qiymət 500$ və 600$ arasında olanda yalnız Qrendma işləmək istəyir, buna görə də təklif həcmi 1-ə bərabərdir. Qiymət 600$ və 800$ arasında olanda, işi yerinə yetirmək istəklərini Qrendma və Corciya ifadə edirlər, deməli, təklif həcmi 2-ə bərabərdir və s. Beləliklə, təklif haqqında məlumatlar dörd rəngsazın xərcləri əsasında tərtib edilir. Şəkil 7.4-də təklif cədvəlinin məlumatlarına əsasən tərtib edilmiş təklif əyrisi təqdim edilmişdir. Qeyd edək ki, təklif əyrisinin hündürlüyü satıcıların xərcləri ilə bağlıdır. Hər bir miqdarda təklif əyrisində olan qiymət son həddinə çatdırılmış satıcının və qiymətin sonrakı azalması halında bazarı birinci tərk edən təchizedənin xərclərini göstərir. Evlərin miqdarı dörd olanda, məsələn, təklif əyrisinin həddi 900$-dır. Bu rəngləmə üçün öz xidmətlərini təklif edən Malinin (son həddinə çatdırılmış) xərcləridir. Evlərin miqdarı 3 olanda, təklif əyrisinin həddi 800$-dır – Fridanın (indi o, son həddə çatdırılmış satıcıdır) xərcləridir. Qrafikdə (a) güman edilən xidmətlərin qiyməti 600$-dır. Bu halda təklifin həcmi 1-ə bərabər olur. Qeyd edək ki, qiymətin altında və təklif əyrisinin üstündə yerləşən fiqurun sahəsi 100$-a bərabərdir və Qrendma üçün əvvəlcədən hesabladığımız istehsalçı gəlirinə eyni ilə uyğun gəlir. Daha yüksək qiymət və istehsalçıların gəliri HOW A HIGHER PRICE RAISES PRODUCER SURPLUS Qrafikdə (a) qiymət P1-dir, istehsalçıların gəliri isə ABC ücbucağının sahəsinə bərabərdir.
Bazar effektivliyi Alicənab planlaşdırıcı THE BENEVOLENT SOCIAL PLANNER Istehlakçı gəliri = alıcılar üçün malın dəyəri – istehlakçılara verilən pul məbləği Eyni ilə biz istehsalçılar gəlirini təyin edirik:
Ilk əvvəl biz dörd rəngsazın xərcləri haqqında məlumatlardan istifadə edərək, evin rənglənməsi üçün xidmətlərin təklif cədvəlini tərtib edək. cədvəl 7.4 cədvəl 7.3-də verilən xərclər haqqında məlumatların əsasında qurulmuş, təklif cədvəli təqdim edilmişdir.
Cədvəl 7.3-dən dörd satıcı üçün təklif cədvəli
Qiymət, $
Təkliflər əyrisi satıcının xərclərini əks edirdiyindən, istehsalçı gəlirinin təyini üçün ondan istifadə edə bilərik. Istehsalçı gəlirini hesablamaq üçün şək.7.5.-də təqdim olunmuş təklif əyrisindən istifadə edilir.
Qiymət 800$ olanda istehsalçının gəlirini şək.7.5-də təqdim olunmuş qrafik (b) göstərir. Bu halda, qiymətin altında və təklif əyrisinin üstündə yerləşən fiqurun sahəsi üçbucağın ümumi sahəsinə bərabərdir (500$), yəni Qrendma və Corciya üçün əvvəlcədən hesablanmış istehsalçı gəlirinə bərabərdir.
Bizim misaldan çıxarılan nəticələr bütün təklif əyrilərinə aiddir: qiymətin altında və təklif əyrisi üstündə yerləşən fiqurun sahəsi bazarda istehsalçı gəlirini təyin edir. Məntiq aydındır: təklif əyrisinin həddini satıcıların xərclərini təyin edir, qiymət və istehsal xərcləri arasında olan fərq hər bir təchizedən üçün istehsalçının gəlirini təşkil edir.
Eşidəndə ki, satıcılar həmişə təklif edilən əmtəəyə daha yüksək qiymət almaq istəyirlər, yəqin ki, təəccüblənməzsiniz. Lakin qiymətin artması satıcıların rifahını nə dərəcədə artırır? Istehsalçılar gəlirinin konsepsiyası verilən suala dəqiq cavab təklif edir.
Şək.7.6-də təklifin adi artan əyrisi göstərilmişdir. Əvvəlki şəkildə verilən təklifin pilləli əyrisindən formaca fərqlənməsinə baxmayaraq, istehsalçı gəlirini eyni üsulla təyin edirik: istehsalçıların gəliri qiymətin altında və təklif əyrisinin üstündə yerləşən fiqurun sahəsinə bərabərdir.
Qrafik (b) qiymət P1-dən P2-dək artanda nə baş verdiyini göstərir: istehsalçıların gəliri indi ADF üçbucağının sahəsinə bərabər olur. Istehsalçıların gəlirinin artması iki hissədən ibarətdir. Birinci, daha aşağı P1 qiymətə malın müəyyən Q miqdarını satan təchizedənlər böyük məbləğ əldə edirlər, onların rifahı artır. Mövcud olan satıcılar üçün istehsalçılar gəlirinin artması BCED düzbucağının sahəsinə bərabərdir. Ikinci, bazarda daha yüksək qiymətə əmtəəni istehsal etmək istəyən yeni təchizedənlər gəlir, nəticədə təklifin həcmi Q1-dən Q2-dək artır. Yeni satıcılar üçün istehsalçılar gəliri CEF üçbucağının sahəsinə bərabərdir.
Təchizedənlərin rifahının təyini üçün istehsalçıların gəlir konsepsiyasının istifadə edilməsi alıcılar rifahının təyini üçün istehlakçıların gəlir konsepsiyasının istifadəsi ilə eynidir. Iqtisadi rifahın bu iki göstəricisi oxşardır, təbii ki, onları birgə istifadə etmək lazımdır. Aşağıda biz məhz bununla məşğul olacağıq.
Istehlakçı və istehlakçı gəliri bazarda alıcılar və satıcılar rifahının öyrənilməsinin əsas alətidir. Həmin alət bizə aşağıdakı suala cavab verməyə kömək edir: sərbəst rəqib bazarlar tərəfindən ehtiyatların paylaşdırılması cəmiyyətin istəklərinə cavab verirmi?
Bazar fəaliyyəti nəticələrinin qiymətləndirilməsi üçün biz öz təhlilimizdə yeni ehtimal olunan qəhrəmandan istifadə edirik, bu qəhrəmanı «alicənab planlaşdırıcı» adlandıraq. Alicənab planlaşdırıcı hər şeyi bilən, qüdrətli, xoşniyyətli hökmdardır. Onun əsas istəyi cəmiyyətin hər bir üzvünün iqtisadi rifahının maksimallaşmasıdır. Siz necə fikirləşirsiniz, planlaşdırıcı nə etməlidir?
Satıcı və alıcıları bazar dəyişmələrinin ixtiyarına «buraxmalıdır», onlara təbii yolla bazar tarazlığı vəziyyətində hərəkət etməyə ixtiyar verməlidir? Yaxud, bazar fəaliyyəti nəticələrinə müəyyən yolla təsir edərək, iqtisadi rifahı artırmaq imkanı var?
Bu suallara cavab vermək üçün planlaşdırıcı cəmiyyətin iqtisadi rifahının səviyyəsinin hesablama yolunu həll etməlidir. Mümkün olan göstəricilərdən biri ümumi gəlir adlanan istehlakçı və istehsalçıların dəyərlərinin məcmusudur. Istehlakçıların gəliri bazar fəaliyyətində alıcılardan əldə edilən xeyirdir, istehsalçıların gəliri isə malları və xidmətləri təchizedənlər tərəfindən alınan xeyirdir. Deməli, cəmiyyətin iqtisadi rifahının göstəricisi kimi ümumi gəlirin istifadəsi təbii işdir.
Indi xatırlayaq ki, istehlakçı və istehsalçıların gəlirlərini hansı yolla təyin edirik:
Istehsalçıların gəliri = Satıcılardan alınmış pul məbləği – Təchizedənlərin xərcləri
Istehlakçılar və istehsalçıların gəlirlərini toplasaq bu nəticəni alırıq:
Ümumi gəlir = Alıcılar üçün malın dəyəri – istehlakçılarla verilən məbləğ + Satıcıdan alınmış məbləğ – Təchizedənlərin xərcləri
Alıcılar tərəfindən verilən məbləğ satıcılar tərəfindən alınmış məbləğə bərabərdir, buna görə onları ixtisar etmək olar. Nəticədə, ümumi gəliri aşağıdakı kimi ifadə etmək olar:
Ümumi gəlir = Alıcılar üçün malın dəyəri