XVII əsrin böyük səyyahı Övliya Çələbinin “səyahətnamə”sində Bondərbab limanının , yaxud Babüləbvab şəhərinin, İsgəəndərin Zülqəneyin divarlarının – Dəmirqpı qalasının təsviri belədi:
“Bəzi tarixçilərin yazdıqlarına görə bu qalanın əsasını hökmdar İsgəndər Zülqərneyn qoymuşdur. Qalanın Dəmirqapı adlanmasının səbəbi budur ki, divarlar tikilərkən isgəndərin əmriylə oraya, önünə isə gözətçilər qoyulmuşdu.
Hündür təpə üzərində inşa olunmuş bu qala beşbucaq şəklindədir.
Qalanın içərisi: Qalanın dörd divarına hörülmüş daşlar fil bədəni böyüklükdədir. Onların birini heç əlli adam da qaldıra bilməz. Qalanın içində gillə örtülmüş 1200- ə qədər ev var. Cənub tərəfdə divarın lap yaxınlığında böyük bir saray tikilib, həmin saraya böyük bir məscid söykənir. Minarəsi sınıq bu məscidin yanında isə Osmanlı memarlığı stilində gözəl bir hamam inşa olunub. Şərqə açılan Qayıq-qapıdarvazası yanında özdəmirzadə Osman paşa məscidi, karvansaralar, dükanlar, yerləşir. İbn-hövkəlin verdiyi məlumata görə şəhər 17-ci iqlim vilayətində, 5-ci həqiqi iqlim kənarında yerləşir. Havası və suyu xoşagələndir. ən uzun gündüzün uzunluğu 17 saat 7 dəqiqə 2 saniyədir. Dəmirqapının müqəddəs yerləri: Ətiqa adlı qadından doğulımuş Üüməyya xəlifəsi Əbdülməlik caysız-hesabsız qoşunla Dəməşqdən çıxaraq Dəmirqapıya gəlmiş və müharibəyə başlamışdır. Onun yaxın adamlarından 700 nəfəri vuruşmada ölmüş və Dəmirqapının qərb divarları arxasında dəfn olunmuşdur. Həmin qəbiristanlıq şəhərdən bir ağac (6.3 km) məsafədədir. Qəbir daşları üzərində süls və kufi xətləri ilə onların adları və ölüm tarixləri yazılmışdır. Məhəmmədin ardıcıllarından 70 nəfərhədis müəlliflərinin qəbirləri də burdadır. Üstü gözəl xətlə yazılmış bir neçə yüz Osmanlı qəbri də var. Müqəddəs yerlərdən biri də çəbəl Ərbəin, yaxud Qırx dağ və ya Qırx türbə adlanır. Bunlar qırx məşhur adamın sərdabələridir. Bundan başqa, böyük sultan Dədəqorqudun məzarı da burdadır. Eramızın yeddinci yüzilliyində tikildiyi güman edilən Cümə məscidi nadir tikili örnəyidir. Cümə məscidi ətrafında aparılan qazıntılar onun islamaqədərki inanışın məbədi olduğunu göstərir. Tikili sonralar islamlaşdırılıb. Dərbəndlilərin şirin azərbaycancası: Qədim yurdun sözləri o zamanın yadigarı kimi aşağıda:Şafa – lalə
Pilan – ot
Qutta – səhəng
Cümcümə - yaş, sulu
Muzı – soyuqqanlı
Nalça – balaca döşəkçə
Caqqu – cib bıçağı
Aba – ana
Qənnac – tərs adam
Gülbəndi – kəlağayı
Əriş – eybəcər
Keçə - arvad xasiyyətli kişi
Hoxar – uzun
Keçər – yosun
Xətkeş – çörək
Beçə - nazik budaq
Cudı – qutab
Meşmeşi - ərik
Murtuzalay – göy qurşağı
Buluşgə - don
Yuğurt – qatıq
Allahunə - dilənçi
Pağla - balaca
Çekçeki – zil qara
Aralıq – dalan
Laşqarın – çoxyeyən