Fransız iqtisadiyyatı dünya təsərrüfatında aparıcı rollardan birini oynayır. UDM-in ölçüsünə görə Fransa dünyada stabil şəkildə dördüncü yeri tutur (alıcılıq qabiliyyəti paritetinin nəzərə alınması şərti ilə ÜDM-in hesablanmasında beşinci yeri tutur). Ərazisinə və əhalisinin sayına görə Fransa Avropanın ən iri dövlətlərindəndir. Ölkənin sahəsi (metropoliya və Korsika) 551 min kv. km, əhalisi 58 milyon nəfərdir. Onların 95%-i fransızlar, qalanları bretonlar, basklar, katalonlar, almanlar, əlcəzairlilər, italyanlar, portuqaliyalılar, türklərdir.
Dövlətin iqtisadi inkişafını xarakterizə edən əsas göstərici – real ÜDM artımı - son illər müsbət dinamikada idi. Yalnız 1993-cü il istisna təşkil edirdi. Həmin ildə iqtisadi resessiya qeyd olunmuşdur. Məhz bu səbəbdən də 2002 və 2003-cü illərdə real ÜDM-in müsbət artım sürətinin azalması müşahidə olunmuşdur (cədvəl 4.1).
Cədvəl 4.1
Fransanın real ÜDM artımı, %
1991 |
1992
|
1993
|
1994
|
1995
|
1996
|
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
0,8
|
1,3
|
-1,5
|
2,9
|
2,7
|
2,2
|
2,3
|
3,2
|
3,2
|
3,2
|
2,6
|
1,0
|
2,0
|
Başqa illər, xüsusən də 1990-cı illərin sonlarında əsasən daxili tələbatın artması hesabına dayanıqlı iqtisadi inkişaf baş verirdi. Belə ki, 1998-ci ildə ÜDM artımının dörddə üçü məhz bu parametrin hesabına əldə olunmuşdur. Kəskin şəkildə canlanan daxili tələbat hazır məhsul sektoruna sabit müsbət təsir göstərdi. 1997-ci ilin ortasından genişlənməyə başlayan şəxsi istehlak isə istehlak təyinatlı məhsullar sektorunda konyunkturanı saxlayırdı. Istehlakın genişlənməsi həm aşağı inflyasiya, həm də məşğulluğun artması ilə əlaqədar idi. Bundan başqa, əmanətlərin norması (əmanətlərin real (əldə olunmuş) pul gəlirlərinə münasibəti) 14%-ə qədər azalmış və bu da daxili tələbatı artırmışdır. Faiz dərəcəsinin tədrici, lakin dayanıqlı azalma siyasəti də buna gətirib çıxarırdı. Belə ki, əmanət depozitlərinin nominal dərəcəsi 1998-ci ilin axırında 3,2%-ə qədər azalmış, nəticədə istehlak artımı 4 dəfədən çox artmış və 1986-cı ildə rekord səviyyəyə çatmışdır. Daxili tələbatın ikinci ünsürü - investisiyalar da kifayət qədər dinamik şəkildə inkişaf edirdi. Onların sürəti1997-ci ilin mənfi ölçüsündən 1998-ci ilin 6%-ə qədər yüksəldi.
Iqtisadi inkişaf sürətinin 3%-ə qədər azalacağı ilə bağlı proqnozlaşmaların ziddinə olaraq, 2000-ci ildə onlar dəyişmədilər və avro zonasının üç aparıcı dövləti arasında ən yüksək olaraq qaldılar (Almaniya, Italiya). Real ÜDM-in artım sürətinin 2001-ci ildə azalması əsasən dünya birliyində iqtisadi inkişafın ləngiməsi ilə izah olunur. Bütün ehtimala görə, 2015-ci ilə qədər Fransanın inkişafı Qərbi Avropa regionundakı ümumi tendensiyalara uyğun olacaq. Xüsusi halda, ortaillik inkişaf sürəti 2,4 -2,6% tərtibində proqnozlaşdırılır.
Son onillikdə fransız iqtisadiyyatının mühüm pozitiv xarakteri aşağı inflyasiya səviyyəsidir.1994-cü ildə Fransanın iqtisadi siyasətinin prioritet istiqaməti inflyasiyanın 2%-dən aşağı səviyyəsində qiymət stabilliyi oldu. Monetar siyasətin nəticəsi olaraq, 1996-cı ildə inflyasiya 2,1%, 1997-ci ildə 1,1% və son 40 ildə ən aşağı oldu. 1997-ci ildə sənaye məhsullarının qiyməti yalnız 0,1% artdı, xidmətlər 1,4% bahalaşdı. Ən yüksək qiymət artımı (2,5%) ərzaq məhsullarına aid idi. Illik inflyasiyanın planlaşdırıldığı kimi 2%, ÜDM artımının 3% olması üçün Fransa Bankı bütün pul kütləsinin ümumi illik artımını 5%-ə qədər məhdudlaşdırdı. Bütün bu parametrlər dayanıqlı idilər: 1997-ci ildə ümumi pul kütləsinin artımı 1,5%-i aşmamış, inflyasiya 1,1%, ÜDM-in real artımı 2,3% olmuşdur.
Əsasən Asiyanın maliyyə böhranının təsiri ilə 1998-ci ildə inflyasiya səviyyəsi 0,7%-ə, 1999-cu ildə isə 0,5%-ə düşdü. Artıq 2000-ci ildə inflyasiya səviyyəsi 1,8%-ə qalxdı. 2001-ci ildə isə inflyasiyanın 1,0 -1,6% səviyyəsində olacağı proqnozlaşdırılırdı.
Nəzəri olaraq, inflyasiyanın belə aşağı səviyyəsi iqtisadiyyatda staqnasiya prosesləri ilə nəticələnə bilər. Lakin Fransa üçün hələ ki, belə təhlükə yoxdur və bu, birinci növbədə, başlayan investisiya yüksəlişi sayəsindədir. Bu, istehsal güclərinin həddən artıq yüklənməsi (87%), daxili istehlakın artması, AB ölkələrində iqtisadi artımın davam etməsi (fransız ixracının üçdə ikisi məhz oraya yönəldilir), uzunmüddətli kreditlər üzrə faiz dərəcələrinin aşağı səviyyəsi (illik 5%-dən az) ilə əlaqədardır.
Əlverişli iqtisadi konyunktura Fransada işsizliyin səviyyəsinin azalmasına gətirib çıxardı (cədvəl 4.2).
Cədvəl 4.2
Işsizliyin səviyyəsi, işçi qüvvəsi sayının %-i
1991
|
1992
|
1993
|
1994
|
1995
|
1996
|
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
2001
|
2002
|
9,4
|
10,4
|
11,7
|
12,5
|
12,5
|
12,3
|
12,5
|
11,8
|
11,2
|
9,7
|
8,8
|
8,6
|
Yeni iş yerlərinin yaradılması ilə bağlı hökumətin səyləri də işsizlərin sayının azalmasına kömək etdi. 1997-ci ildə 190 mir iş yeri açılmışdır. Hökumət tərəfindən xüsusi olaraq gənclər üçün 40 min iş yerinin yaradılması məqsədilə vəsait ayrıldı. 1998-ci ildə iş yerlərinin sayı 300 min çoxaldı, o cümlədən 100 min iş yeri xüsusi olaraq gənclər üçün yaradıldı. Nəticədə, məhz «gənclərin» işsizliyi daha çox - 1998-ci ilin 10 ayında 8,5% azaldı. 25 -49 yaş qrupunda işsizliyin azalması 5,3%; yuxarı yaş qrupunda isə daha az oldu.
2000-ci il yanvarın 1-də Fransada geniş ictimai rezonans doğuran qanun qəbul olundu. Bu qanun iş həftəsinin 39 saatdan 35 saatadək azalmasını nəzərdə tuturdu. Bundan başqa, bu qanun çərçivəsində müəssisələr səviyyəsində sahibkarların və həmkarlar ittifaqının bir sıra razılaşmaları imzalanmışdır. 36 saatlıq həftəyə keçid bir çox hallarda iş müddətinin il ərzində istifadəsinin artımına gətirib çıxarır, çünki istehsal avadanlığının istismar müddəti artır. Həm də iş vaxtının azalması istehsal xərclərini bir qədər artırmış və məhdud çevikliklə fəaliyyət göstərən müəssisələrin rəqabətədavamlılıq qabiliyyətinə təsir etmişdir. Kiçik müəssisələrdə məhsuldarlığın artırılmasına nail olmaq çətindir, çünki onlar əməyin başqa təşkilini tətbiq etmək üçün çox kiçikdirlər. Müvəqqəti müqavilələrlə işləyənlər əmək bazarında vəziyyətin müəyyən mənada pisləşməsini hiss etsələr də, bu hal informasiya xidmətlərinə və tikinti sənayesində olan tələbatla qismən kompensasiya olundu. Bu tip işçilərdən ənənəvi olaraq belə sahələrdə istifadə olunur. Nəhayət, saathesabı ödənişin bundan sonra avtomatik şəkildə yüksəlməsi iş həftəsinin əvvəlki müddətini saxlayan müəssisələrə pis təsir göstərdi. Ona görə də 2002-ci ildə 35 saatlıq iş həftəsini orta və kiçik müəssisələrdə daha çevik şəkildə tətbiq etmək tövsiyə edilmişdir.
Fransız iqtisadiyyatı xarici əlaqələr üçün geniş açılmışdır. Fransa xidmətlərin və kənd təsərrüfatı məhsullarının ixracına görə dünyada ikinci yeri, sənaye məhsullarının ixracına görə isə (əsasən avadanlıqlar) dördüncü yeri tutur. Fransanın əsas xarici iqtisadi tərəfdaşları Avropa Birliyinin üzvləridir. Ölkənin mal dövriyyəsinin 63%-i və fransız ixracının 60%-i AB ölkələrinin payına düşür. Fransanın AB ilə müsbət ticarət saldosu 1998-ci ildə 63 milyard franka çatdı (9,6 milyard avro). Almaniya Fransanın prioritet ticarət tərəfdaşıdır (ixracın 16%-i, idxalın 20%-i). Ikinci yerdə Italiya (12%), sonra Irlandiya və Niderland gəlirlər. Fransanın ticarət dövriyyəsində ABŞ-ın xüsusi çəkisi 6,1%-dir.
Hesab olunur ki, ölkənin davamlı iqtisadi inkişaf səbəblərindən biri məhz fransız ixracının sürətli artımıdır (1997-ci ilin yekunlarına görə, təqribən 12%). Belə ki, 1997-ci ildə cari ödəniş balansının müsbət saldosu 220 milyard frankı keçmiş və son 5 ildə ən böyük olmuşdur. 1999-cu ildə müsbət ticarət saldosu 124 milyard franka çatmışdır (18,9 milyard avro). Məhsul ixracı 1998-ci ildə 1814,5 milyard franka çatmış və ÜDM-un 26%-ni təşkil etmişdir.
Fransa üçün xarakterik cəhət birbaşa investisiyalar daxil olmaqla, kapitalalların ixrac tendensiyasıdır. 1997-ci ildə xaricdəki fransız portfel investisiyaları 413,5 milyard frankı ötüb keçmiş, o cümlədən 257,4 milyard frank istiqrazların alınmasına sərf olunmuşdur. Fransız rezidentləri 158 milyard frank məbləğində xarici səhmlər və idarəetmədə iştirak etmək hüququ verən qiymətli kağızlar əldə etmişlər. Fransız rezidentlərinin birbaşa xarici investisiyalarına gəlincə, 1997-ci ildə onlar 181 milyard frankı aşmışdır. Birbaşa xarici investisiyaların ölçüsünə görə Fransa Yaponiya ilə yanaşı dünyada lider olmuşdur.
Bununla belə, ölkə xarici tərəfdaşlar üçün də investisiya cəlbediciliyini saxlayır. Fransa 1997-ci ildə birbaşa xarici investisiyaların həcminə görə (122,5 milyard frank) ABŞ, Böyük Britaniya və ÇXR-dan sonra dünyada dördüncü yeri tutmuşdur.1997-ci ildə qeyri rezidentlər fransız qiymətli kağızlarına 257 milyard frank, o cümlədən 149 milyard frank səhmlərə və digər assimlyasiyalı qiymətli kağızlara yatırmışlar. Asiyadakı fond bazarında böhranın başlanmasından sonra qeyri-rezidentlər öz vəsaitlərini bu qiymətli kağızlara daha aktiv şəkildə yatırtmağa başladılar. Haqqında yuxarıda danışılan investisiya yüksəlişi məhz Fransadakı xarici investorlar sayəsində təmin edilmişdir. Belə ki, təkcə 1997-ci ildə onlar Fransada 360 iri investisiya layihəsi çərçivəsində 24 mindən çox iş yeri açmışlar.
Fransa Bankının məlumatlarına görə, 1997-ci il yanvarın 1-də birbaşa xarici investisiyalar 753,8 milyard frank təşkil edirdi. Onlar əsasən AB ölkələrindən daxil olurdu (64%). Investorlar arasında birinci yeri ABŞ tuturdu (152,3 milyard frank və ya 20,2%). Fransada birbaşa xarici investisiyaların əsas tətbiq olunma sferaları müxtəlif holdinqlər (20,5%), kredit müəssisələri (17,5%), xüsusi halda bank müəssisələri (9,2%), kimya sənayesidir (12%). Dinamik ixracat, qeyri rezidentlər tərəfindən fransız qiymətli kağızlarının alış həcminin artırılması, xarici turizmdən gələn böyük daxilolmalar cari ödəniş balansının müsbət saldosunun 2 dəfə artırılmasına imkan verdi. Bu göstərici təqribən 232 milyard frank oldu və 1998-ci ildə Asiya böhranının təsiri altında bir qədər azaldı.
2015-ci ilə qədər ölkədə iqtisadiyyatın pozitiv dinamikası üçün ixracın heç olmasa indiki göstəricilərini saxlamaq zəruridir. Bu, hakimiyyət qarşısında dünya tələbatına daha aktiv adaptasiya olunma vəzifəsini qoyur. Dünya tələbatında isə aparıcı elm məhsullarının əhəmiyyəti daha da güclənəcək. Fransa hələlik bu məsələdə geri qalır. Milli ixracatda maşın və avadanlıqların payına 48% düşür. ABŞ və AFR ilə müqayisədə bu, çox azdır. Əksinə, emal səviyyəsi daha aşağı olan məhsulların xüsusi çəkisi əsas rəqiblərlə müqayisədə daha çoxdur. Hələ 1950-ci illərin əvvəllərində səhv olaraq seçilmiş ümumtəsərrüfat və sənaye ixtisaslaşmasının çatışmazlıqlarından yaxa qurtarmaq üçün Fransa, hər şeydən əvvəl, şəxsi biznesin rəqabətədavamlılıq qabiliyyətini yüksəltməlidir. Bunun üçünsə onun konsentrasiyası tələb olunur.