9.3.2.AB-də büdcə prosesi

9.3.2.AB-də büdcə prosesi

Avropa birliyində büdcə prosesi və ya büdcə proseduru bir neçə mərhələdən ibarətdir.
Maastrixt müqaviləsinə uyğun olaraq (maddə 203), AB büdcə layihəsinin hazırlanma işi bilavasitə üç ins­titutun vəzi­fə­sidir. Bunlar Avropa komissiyası, AB Nazirlər Şurası və Avro­pa parlamentidir. AB institutlarının rolları aşağıdakı kimi bölüşdürülmüşdür. Avropa komissiyası, adətən, oktyab­rın 5-də yeni qanunverici aktın qəbulunu təklif edir. Avropa par­la­menti layihə barədə öz fikirlərini bildirir və ona düzəlişlər təklif edir. AB şurası isə qəti qərar çıxarır. Ona görə də Avropa komissiyası büdcənin ilkin layihəsini hazır­layır. Avropa komissiyasının qərarları səs çoxluğu ilə qəbul olunur. Avropa komissiyasının üzv­ləri şəxsən səs verirlər və onun qərarları üçün kollektiv məsu­­liyyət daşıyırlar. Bu da kollegiallıq prinsipini vur­ğulayır.
Daha sonra AB büdcə layihəsi müzakirə və təsdiq edilmək üçün AB nazirlər Şurasına təqdim edilir. AB Şurası, bir qayda olaraq, ildə iki dəfə yığışır. Onun tərkibinə AB-ə üzv dövlətin hökumətindən olan iqtisa­diy­yat naziri və ya maliyyə naziri, Avropa komissiyasının uyğun üzvü daxildir. AB Şurası Avropa komissiyasının təqdim etdiyi büdcə layihəsini nəzə­rdən keçirir (məcburi xərclər hissəsində) və təsdiq ediləndən sonra onu Avropa parlamentinə göndərir. Avropa parlamenti layihəni 45 gün ərzində nəzərdən keçirir. Qərarların qəbul edilməsi üzrə səlahiyyətlər Avropa Şurası ilə Avropa parla­men­ti arasında bölüşdürülür, çünki bütün xərclər AB büd­cə­si­nin məcburi və qeyri-məcburi xərclərinə ayrılır. Əgər bu dövr ərzində Avropa parlamenti büdcə layihəsinə «hə» de­yir­sə və ya düzəlişlər daxil etmirsə, yaxud heç bir modifikasiya təklif etmirsə, büdcə qəti şəkildə qəbul edilmiş hesab olunur. Əgər bu müddət ərzində Avropa parlamenti düzəlişlər daxil etsə və yaxud modifikasiyalar təklif etsə, dəyişdirilmiş büdcə layihəsi AB Şurasına göndə­ri­lir və bununla da razılaş­dırma­ların növbəti, daha mürəkkəb mər­hələsi başlayır.

Büdcə layihəsi Avropa parlamentində müzaki­rə­lərin iki mərhələsindən keçir (iki oxunuş). Birinci mərhə­lə­də hər bir deputat büdcə layihəsinə dəyişikliklərin və əlavələrin daxil edilməsi təklifi ilə çıxış edə bilər. Layihə təkcə büdcə üzrə ixti­sas­laşdırılmış komitədə deyil, həm də digər komitələrdə müza­kirə olunur. Büdcə lahiyəsində dəyişikliklər barədə düzə­lişlərin qəbul edilməsi üçün Avropa parlamentində səs çoxluğunu almaq zəruridir. Planlaşdırılmış xərclərin artırıl­ma­sı ilə bağlı dəyişikliklər barədə düzəlişləri Avropa par­la­menti peşəkar əksə­riyyətlə həll edir (səslərin beşdə üç hissəsi).
AB qanunvericiliyi ilə birbaşa qeyd edilməmiş qeyri-məcburi xərclərin nəzərdən keçirilməsi zamanı son söz Avropa parlamentinə məxsusdur. Avropa parlamenti maliy­yə resurs­larını yenidən bölüşdürməklə yanaşı, onların həc­mini də müəyyən hüdudda artıra bilir. Artımın maksimal norması Avropa komissiyası tərəfindən müxtəlif makroiqti­sadi göstə­ricilər əsasında hesablanır və yalnız AB Nazirlər Şurası bu təkliflə razılaşdığı halda yüksəldilə bilir.
Məcburi xərclər büdcənin əsas hissəsini təşkil edir. Bun­lar əsas etibarilə ümumi aqrar siyasətin maliy­yə­ləş­diril­məsi ilə bağlı xərclərdir və onların böyük hissəsi qiy­mət­lərin saxlanmasına yönəldilir. Avropa parlamenti xərc­lərin ümumi məbləği artırılmadan, xərclərin bu kate­qoriyasının dəyişməsini təklif edə bilər. Əgər təkliflər AB Şurası tərə­fin­dən peşəkar əksəriyyətlə rədd edilmirsə, onlar qəbul olunur.
Büdcənin müzakirəsinin ikinci mərhələsində Av­ropa parlamentində aşağıdakılar baş verir. Əgər AB Şurası 15 gün ərzində hər hansı bir təklifi dəyişdirirsə, bu halda büdcə layihəsi yenidən uyğun ixtisaslaşdırılmış komitəyə göndərilir. Eyni zamanda hər bir deputat və hər bir komitə AB Şurasının təqdim etdiyi büdcə layihəsinə düzəlişlər təklif edə bilər. Birinci mərhələdə olduğu kimi, ümumi məruzə uyğun ixtisas­laş­dırılmış komitə tərəfindən hazırlanır, Avropa parla­men­ti isə peşəkar əksəriyyətlə qərar qəbul edir. Əgər AB Şurasının düzəlişləri qəbul olunursa, büdcənin uyğun hissəsi AB Şurasının redak­siyasında qəbul edilmiş hesab olunur, əks halda rədd edilmiş hesab olunur. Avropa parlamenti büdcə layihəsini peşəkar əksəriyyətlə bütövlükdə rədd edə də bilər. O, bu hüququndan bir neçə dəfə istifadə etmişdir. Lakin Avropa parlamentinin təklif edilmiş büdcə ilə razılaşmaması ciddi hüquqi nəticələrə gətirib çıxarmır. Avropa parlamenti yeni büdcə layihəsinin təqdim edilməsini yalnız tələb edə bilər (Avropa parlamentinin özü büdcəni hazırlamaq hüququna malik deyil).
Büdcənin təsdiqindən sonra büdcə prosesinin növbəti mərhələsi – büdcənin icrası gəlir. Avropa Birliyində büdcə ili təq­vim ili ilə üst - üstə düşür və yan­varın 1-də başlayıb, dekabrın 31-də başa çatır. Büdcənin icrası ilə Avropa komis­si­yası məşğul olur. Avropa komissiyası AB-nin maliyyəsini idarə edir (AB-nin büdcəsi, fondları və proqramları, AB-yə üzv olmayan dövlətlərə yardım göstərilməsinə yönəlmiş proq­ramlar da daxil olmaqla). Avropa komissiyasının nəzarət funksiyası onunla təzahür olunur ki, Avropa komis­si­yası AB-də işlərin vəziyyətini analiz edir, bu məqsədlə məlu­matları top­layır, yoxlamalar keçirir, analizlər aparır (o cüm­lə­dən büdcə­nin icrasının yoxlanması). Avropa komissiyasının icmalları və məruzələri büdcənin icrası barədə hesa­batda sis­tem­ləş­dirilərək, Avropa parlamentinə, AB nazirlər Şurasına, AB-nin digər ins­titutlarına və AB-yə üzv dövlətlərin höku­mətlərinə gön­də­rilir.
AB nazirlər Şurası, həmçinin mühüm nəzarət funk­siya­larına malikdir və bu funksiyaları həm müstəqil şəkildə, həm də digər institutlarla əməkdaşlıq şəraitində yerinə yetirir. AB nazirlər Şurası büdcənin icrası ilə bağlı öz tövsiyələrini Avropa parlamentinə göndərir və onunla birgə hesabları və maliyyə deklo­rasiyalarını, illik hesabatı və Auditorlar palatasının istə­ni­lən digər xüsusi mə­ruzələrini yoxlayır. Avropa komis­siyasının təklifi ilə və Avropa parlamenti ilə məsləhətləşmədən sonra, həmçinin Auditorlar palatasının rəyinin alınması üçün AB nazirlər Şurası aşağıdakı fəaliyyəti həyata keçirir:

  • büdcənin tərtib edilmə və yerinə yetirilmə prose­durunu, həmçinin hesabatın təqdim olunma və yoxlanma prose­durunu müəyyənləşdirərək, maliyyə reqlamentlərini hazırlayır;
  • AB-nin xüsusi resursları barədə razılaşmalarla nəzərdə tutulmuş büdcə gəlirlərinin Avropra Komis­siya­sının sərən­ca­mına verilməsi prosedurlarını və üsullarını müəy­yən­ləşdirir və onun nağd vəsaitlərə olan tələbatını təmin etmək üçün zəruri hallarda görüləcək tədbirləri müəyyənləş­dirir;
  • maliyyə nəzarətçilərinin, kredit sərəncamçılarının, müha­siblərin, o cümlədən lazımi müfəttiş təşkilatının məsu­liy­­yəti ilə bağlı qaydaları müəyyənləşdirir.

Maastrixt müqaviləsi Auditorlar palatasının əhə­miy­yə­ti­ni gücləndirərək, ona AB-nin orqanı statusunu verdi və funk­siyalarını genişləndirdi. Auditorlar palatası AB-üzv döv­lət­lərin, həmçinin AB-dən maliyyə yardımı alan üçüncü ölkələrin öz ərazilərində yerinə yetirdikləri əmə­liyyatların yox­lanmasını (məsələn, kənd təsərrüfatı ilə bağlı xərclər, gömrük rüsum­la­rından gələn daxilolmalar) AB adından həyata keçirə bilərlər.
Avropa parlamenti büdcənin icrası prosesində ya­ranan problemlərə nəzarət edir və nəzərdən keçirir. Onun tapşırığı əsasında bu məsələ ilə Büdcəyə nəzarət üzrə komitə, zəruri hallarda isə digər komitələr məşğul olur. Büdcənin istifadəsi üzrə xarici təftişlər Auditorlar palatası və Avropa parlamenti tərəfindən həyata keçirilir. Auditorlar palatası büdcə vəsaitlərinin alınma və istifadə qay­dalarına riayət olunmasını yoxlayır, maliyyə vəsait­lərinin idarəetmə vəziyyəti barədə rəy verir. Avropa parlamenti büdcənin icrası məsələ­lərində Auditorlar pa­la­tasının hazırladığı məruzərələ əsas­la­naraq, AB siya­sətinin Avropa komissiyası tərəfindən reallaş­dırıl­masına nəza­rət edir. Avropa palatası Auditorlar palatasının məru­zə­rələrini öyrənəndən sonra AB Şurasının tövsiyələrini rəhbər tutaraq, büdcənin reallaşdırılması üzrə Avropa ko­mis­siyasının işi barədə nəticə çıxarır.
Avropa parlamenti AB xərcləri üzərində parlament nəza­rətinin gücləndirilməsi üçün və büdcənin icrası barədə hər il qəbul edilən qərarlara maksimal çəki vermək üçün təd­qiqat­lar aparmaq, rəy vermək, illik hesabatlar tərtib etmək üzrə Auditorlar palatasının imkanlarından istifadə edir.

Ətraflı məlumat üçün Budget of the European Union

Top