Böyük Britaniyanın maliyyə sistemi dörd ənənəvi hissədən ibarətdir: dövlət büdcəsi, yerli büdcələr, xüsusi büdcədənkənar fondlar, dövlət müəssisələrinin maliyyələri. Böyük Britaniya unitar dövlətdir və onun büdcə sistemi iki hissədən ibarətdir. Bu iki səviyyə arasındakı münasibətlər viktorian dövründən 1980-ci illərin axırlarına kimi dəyişməz qalmışdır. Son onilliklərdə aparılmış islahatlar yerli büdcələrin iqtisadiyyatdakı rolunu əhəmiyyətli şəkildə azaltmışdır.
Ölkənin dövlət büdcəsi iki hissədən ibarətdir:
Xərclərin əsas hissəsi birləşmiş fondlardan (98%) maliyyələşir. Bu fond əsasən vergi daxilolmaları ilə (95%) formalaşır. Dövlət mülkiyyətinin satılmasından gələn gəlirlər, inzibati cərimələr və başqaları qeyri- vergi daxilolmalarına aid edilir.
Birləşmiş fondun xərclərini funksional təyinata görə bölmək olar (cədvəl 5.3).
Cədvəl 5.3
Böyük Britaniyanın dövlət büdcəsinin birləşmiş
fondunun xərcləri, milyard funt sterlinq ilə
Xərclər |
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
Cəmi |
208 |
234 |
261 |
272 |
284 |
295 |
307 |
306 |
313 |
324 |
Sosial müdafiə |
66 |
80 |
92 |
99 |
102 |
107 |
110 |
112 |
113 |
118 |
Səhiyyə |
27 |
31 |
35 |
37 |
39 |
41 |
43 |
44 |
47 |
50 |
Müdafiə |
22 |
24 |
23 |
23 |
22 |
21 |
21 |
21 |
23 |
23 |
Iqtisadi xidmətlər |
18 |
14 |
14 |
15 |
17 |
17 |
16 |
13 |
13 |
14 |
Ümum. dövlət |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
11 |
11 |
12 |
13 |
Hüquqi asayışın qorunması. |
6 |
7 |
8 |
8 |
9 |
9 |
9 |
10 |
10 |
11 |
Kommunal xidmətlər |
5 |
7 |
7 |
7 |
5 |
5 |
6 |
7 |
6 |
7 |
Təhsil |
5 |
5 |
6 |
9 |
11 |
11 |
11 |
13 |
12 |
12 |
Başqa |
53 |
59 |
68 |
65 |
69 |
73 |
80 |
75 |
87 |
76 |
XX əsrin son onilliyində Böyük Britaniyanın dövlət büdcəsinin xərclərinin üstün sferası əhalinin sosial müdafiəsi idi. Bu maddə 1999-cu ildə büdcənin bütün xərclərinin 36%-ni tuturdu. Britaniyanın özünəməxsus xüsusiyyəti həm də onilliyin axırında təhsillə bağlı xərclərin xüsusi çəkisinin artmasıdır (1990-cı ildə 2%-dən 1999-cu ildə təqribən 4%-ə qədər).
Milli borc fondunun gəlir hissəsi korporasiyalardan və yerli hakimiyyət orqanlarından kredit haqqı kimi daxil olan faizlərin hesabına, Ingiltərə Bankının mənfəətinin müəyyən hissəsinin hesabına, bəzi xüsusi fondların vəsaitləri hesabına formalaşır. Məxaric hissəyə dövlət borcunun xidməti ilə bağlı xərclər və bəzi başqa xərclər daxildir.
Iki fondun gəliri 1999-cu ildə 328278 milyon funt sterlinq təşkil etmiş və onların xərclərinin cəmini 295 milyon funt sterlinq üstələmişdir. Bu da dövlət büdcəsinin profisitini təşkil etmişdir. 2000-ci ilin büdcəsi ölkə tarixində ən böyük profisitlə yerinə yetirilmişdir - ÜDM-in 2,7%-i. Profisitin səbəbi işsizlərin sayının azalması sayəsində işsizlik üzrə yardımlarla bağlı xərclərin azaldılması olmuşdur (1999-cu ildə 4,3%-dən 2000-ci ildə 3,7%-ə qədər). Bundan başqa, 2000-ci ilin aprelində hökumət üçüncü nəsil rabitə xidmətlərinin göstərilməsi üzrə telekommunikasiya şirkətləri arasında hərrac keçirmişdir. Bu xidmətlər mobil telefon sahiblərinə video və internet xidmətlərdən istifadə etmək imkanı verirdi. Lisenziyaların satışından əldə edilmiş vəsaitlər büdcəyə planlaşdırılan daxilolmaları 7 dəfə üstələdi və 22,5 milyard funt sterlinqə çatdı. Bu isə ölkə ÜDM-nin 2%-indən çoxdur. Büdcənin profisiti 2001-ci ilin dövlət proqramlarına yenidən baxmaq imkanı verdi. Dəyişikliklər əsasən vegi sisteminə, o cümlədən təhsil və səhiyyə ilə bağlı xərclərin artırılmasına toxundu.
Böyük Britaniyada büdcə prosesi büdcə layihəsinin tərtib edilməsindən başlayır. Bu işdə xəzinəyə sifarişlər verən idarələr və nazirliklər iştirak edir. Təqdim edilmiş sifarişlər əsasında büdcənin layihəsi tərtib olunur və nəzərdən keçirilməsi, bəyənilməsi üçün Nazirlər Kabinetinə göndərilir. Büdcə layihəsi sonrakı müzakirələr üçün parlamentin aşağı palatasına daxil olur (icma palatası). Büdcə layihəsi icma palatasında müzakirə ediləndən sonra yuxarı palataya (lordlar palatasına) daxil olur və təsdiq edilir. Ingiltərə kraliçası tərəfindən imzalanan büdcə qanuni qüvvəyə minir.
Büdcənin icra mərhələsi, yəni büdcə ili Böyük Britaniyada aprelin 1-dən başlayıb, martın 31-də qurtarır. Ölkədə büdcənin kassa icrasını Ingiltərə Bankı həyata keçirir. Büdcənin icrasına nəzarət üzrə məsuliyyəti xəzinə və onun struktur şöbələri daşıyır.
Böyük Britaniyanın üç hissəsində – Ingiltərədə, Uelsdə və Şotlandiyada olan yeri hakimiyyət orqanları müxtəlif strukturlara malikdirlər. Ingiltərədə yerli hakimiyyət orqanlarının ikipilləli sistemi mövcuddur. Bu sistemə urbanizasiyalaşdırılmış rayonlardakı şəhərlərin və kənd yerlərinin qraflıq və dairələri daxildir. 1992-ci ildə Uelsdə və Şotlandiyada yerli idarəetmə orqanlarının birpilləli sistemi tətbiq edilmişdir.
Ikinci Dünya müharibəsindən sonra yerli özünüidarə orqanlarının səlahyyətinə sosial xidmətlərin, nəqliyyatın, təhsilin, mənzil -kommunal təsərrüfatın maliyyələşdirilməsi daxil idi. Sonralar onların səlahiyyətləri əhəmiyyətli şəkildə məhdudlaşdırılmışdır. Yerli hakimiyyət orqanları mənzilin tikinti və alınma hüququnu, yerli nəqliyyat və kommunikasiya şəbəkələrinin özəlləşdirmə hüququnu itirmişlər. Maarifləndirici müəssisələrin bəzi növləri nəzarətdən çıxarılmış, bələdiyyələrin məxaric öhdəlikləri əhəmiyyətli şəkildə azalmışdır. Indiki zamanda bütün dövlət xərclərinin 36%-i yerli büdcələrdən maliyyələşir.
Yerli hakimiyyət orqanlarının xərclər strukturu aşağıdakı kimidir, %-lə :
Böyük Britaniyanın büdcələrarası tarazlaşdırma sistemi çox mürəkkəb olmaqla yanaşı, ölkənin bütün tərkib hissələrində müxtəlifdir. Eyni zamanda, maliyyə köməyi bütün dövlət üçün vahid prinsiplərə əsaslanır. Maliyyə köməyinin iki əsas növü – blok qrantlar (Ingiltərədə və Uelsdə onları gəlirlərin artırılması üçün qrantlar adlandırırlar) və xüsusi məqsədlər üçün qrantlar mövcuddur. Büdcə gəlirlərinin artırılması üçün istifadə olunan qrantlar hər il ayrılır. Mərkəzi hökumət maliyyə köməyinin məbləğini müəyyənləşdirməzdən əvvəl mərkəzi büdcənin layihəsindən və makroiqtisadi vəziyyətin proqnozundan çıxış edərək, planlaşdırılan il üçün yerli hakimiyyət orqanlarının məxaric normativlərini müəyyənləşdirir. Daha sonra maliyyə köməyinin həcmini müəyyənləşdirmək üçün məxaric normativləri əsasında hesablanmış, bələdiyyənin iştirakı ilə bağlı büdcə xərclərinin cəmindən yerli büdcələrə bərkidilmiş gəlir mənbələrindən gələn gəlirlərin cəmini çıxmaq lazımdır. Əgər mərkəzi hökumət yerli büdcənin hər hansı konkret bir maddəsinin maliyyələşdirilməsini daha üstün hesab edirsə, vəsaitlər qrant çərçivəsində ayrılır, yəni onlar yalnız şərtləşdirilmiş məqsədlər üçün sərf oluna bilir.
Böyük Britaniya hökuməti yerli büdcələrin xərclərinə nəzarət edir. Əvvəllər bu məqsədlər üçün müxtəlif mexanizmlərdən istifadə olunurdu. Bunlar müəyyən səviyyəni aşan xərclərin maliyyələşdirilməsi üçün mərkəzi büdcədən ayrılan maliyyə köməyinin məbləğinin azaldılması, əlavə xərclərin maliyyələşdirilməsi üçün mərkəzi qrantın verilməsindən imtina edilməsi idi. Lakin bu mexanizmlər effektiv deyildi. Buna görə də, 1986-cı ildə təcili tədbir kimi yerli büdcələrin xərclərinə nəzarət mexanizmi tətbiq olunmuşdur. Bu mexanizm xərcləri mərkəzi hökumətin sənədlərində qeyd olunmuş səviyyəni aşan yerli büdcələrin vergi bazasının azaldılması ilə ifadə olunurdu. Nəzarət mexanizmi 4 il ərzində istifadə olunmuş və bu müddət ərzində vergi bazasının azaldılma proseduru 200 yerli büdcədən yalnız 10-12-nə tətbiq olunmuşdur. Lakin adambaşı verginin tətbiqindən sonra mərkəzi hökumət yerli büdcə xərclərinin məhdudlaşdırılma qaydalarına yenidən baxdı. Hökumətin normativ aktları vasitəsilə əlavə xərclərin və adambaşı vergi daxilolmalarının 1:4 nisbəti müəyyənləşdirilmişdir. Bu isə o deməkdir ki, xərclərin müəyənləşdirilmiş səviyyədən 1% artması, adambaşı vergi daxilolmalarının 4%-lik artımı ilə müşayiət olunmalıdır.
Qanuna görə, yerli orqanlar cari xarakterli xərclərin maliyyələşdirilməsi üçün borc vəsaitlərini cəlb etmək hüququna malik deyillər. Əsaslı ehtiyaclar üçün isə onlar yalnız birbaşa kommersiya banklarından, ya da xüsusi orqan – Borc götürmə üzrə dövlət komitəsi vasitəsilə kredit götürə bilərlər.
Maliyyə sisteminin üçüncü hissəsi xüsusi fondlardır. Onların sayı 80-dir. Aparıcı yer Milli sığorta fonduna məxsusdur. Milli sığorta fondu əhalinin, dövlət müəssisələrinin ödəmələri, hökumətin dotasiyaları hesabına yaranır. Birləşmiş vəsaitlər təqaüdlərin, işsizliyə və xəstəliyə görə yardımların ödənilməsinə gedir.
Böyük Britaniyanın maliyyə sisteminə Milli sığorta fondundan başqa, dövlət müəssisələrinin pensiya fondları, bərabərləşdirici valyuta fondu, ixrac kreditlərinin zəmanət fondları daxildir. Bu fondlar müəssisələrin vəsaitləri və dotasiyaları hesabına yaradılır və xərcləri özlərinin funksional təyinatlarına müvafiq şəkildə həyata keçirirlər.
Böyük Britaniyanın dövlət müəssisələri üç növdə olur: dövlət korporasiyaları (daha çox inkişaf etmişlər), qarışıq müəssisələr və idarə müəssisələri. Dövlət korporasiyaları əsasən sənayenin milliləşdirilmiş sahələrində fəaliyyət göstərirlər. Böyük Britaniyanın dövlət müəssisələrinin fəaliyyəti dövlətin strateji maraqlarına cavab verir və həmişə bazar mexanizmlərinə əsaslanır. Buna görə də onlar, bir qayda olaraq, ziyanla işləyirlər.
Dövlət müəssisələrinin və onların maliyyələrinin idarəedilməsinin mərkəzləşmə səviyyəsi çox müxtəlifdir. Belə ki, kömür sənayesinin maliyyəsinin idarəedilməsi, onun inkişafının əsas məsələlərinin həlli, xəzinə ilə əlaqələri Kömür sənayesi üzrə Milli idarədə (National Coal Board) mərkəzləşmişdir. Qaz və poladtökmə sənayesində idarəetmənin və maliyyənin mərkəzləşdirilməsi həyata keçirilmişdir. Bütün dövlət müəssisələrinin işinə nəzarəti parlament həyata keçirir. Parlament hər il dövlət təşkilatlarının hesabatlarını müzakirə edir. Idarəetmə sistemi və maliyyəsi mərkəzdənqaçma qüvvəsinə tabe olan sahəyə misal kimi, elektroenergetika sahəsini göstərmək olar.
Dövlət müəssisələrinin maliyyə vəziyyəti əsasən istehsal olunan məhsulların qiymətqoyma sahəsində hökumətin yeritdiyi siyasətdən, kapital qoyuluşlarının maliyyələşmə mənbələrindən, dövlət müəssisələrinin büdcə ilə və kredit sistemi ilə qarşılıqlı münasibətlərindən asılıdır.
Böyük Britaniyanın maliyyə sisteminin sxemi şəkil 5.2-də göstərilmişdir.