Avropa qitəsində vahid pul sistemini yaratmaq ideyası çoxdan meydana gəlmişdir. Makedoniyalı Isgəndərdən və Roma imperatoru Avqustdan başlayaraq, bir çox sərkərdələr, alimlər və mütəfəkkirlər Avropa xalqları üçün ümumi pul məsələsini qaldırmışlar. Orta əsrlər Avropasında ümumi valyutanı tətbiq etməyə dəfələrlə cəhd göstərilmişdir. Məsələn, 1392-ci ildə şimaldakı alman şəhərləri monetar ittifaq yaradıb, ümumi pulu kəsməyə başladılar. XIX əsrdə Napoleon Bonapart və Viktor Hüqo ümumavropa pulunu yaratmaq ideyasını irəli sürürdülər.
Avropa monetar ittifaqının fəaliyyətə başlama mexanizmi ilə bağlı Birliyin üzvləri arasındakı fikir ayrılıqlarına baxmayaraq, 1971-ci ilin martında belə ittifaqın yaradılması proqramının reallaşdırılması barədə razılaşma əldə olunmuşdur. Proses üç mərhələnin olmasını nəzərdə tuturdu. Birinci mərhələ eksperimental mərhələ kimi nəzərdən keçirilir və bu çərçivədə Avropa valyutalarının qarşılıqlı dəyişmələrinin dinamik azaldılma səyləri nəzərdə tutulurdu. Dolların 1971-ci ilin avqustunda kəskin devalvasiyası nəicəsində bu mərhələ iflasa uğradı. Vernerin ilkin strategiyası ona əsaslanırdı ki, Avropa valyutalarının mübadilə kurslarının dərəcələri Amerika valyutasına nəzərən dəyişməz qalacaq. Bazarın qeyri-stabilliyi alman markasına güclü yüksəldici təsir göstərdi və bu, onun digər Avropa valyutalarına nəzərən kursunda özünü dərhal büruzə verdi. Bu sistemin xarakterik cəhəti Avropa valyuta vahidinin (European Currency Unit) – ekyünün yaranmasıdır. Ekyü öz başlanğıcını 1950-ci ildə Avropa ödəniş ittifaqı tərəfindən yaradılmış AIB hesablaşma vahidindən götürür. Roma razılaşması verilmiş hesablaşma vahidini AIB institutları üçün qəbul etmiş və onu 0,88867088 qram təmiz qızılla müəyyənləşdirmişdir. ABŞ dollarının devalvasiyası, o cümlədən valyutaların «üzməsi» barədə və SDR zənbil konsepsiyasının yaradılması barədə qərar (xüsusi borc alma hüquqları, Special Drawing Rights) AIB-ni xüsusi hesablaşma vahidi zənbilinin yaradılma zərurətinə gətirib çıxartdı. Beləliklə, Avropa hesablaşma vahidi (European Unit of Account - EUA) adlanan hesablaşma vahidi yarandı və onun dəyəri tərkibindəki valyuta kurslarının gündəlik dəyişmələrindən asılı olaraq dəyişilirdi. EUA 1976-cı ilin kömür və polad üzrə Razılaşmasının büdcəsinə, AIB-nin 1978-ci il büdcəsinə daxil edilmiş və 1979-cu ilin gömrük əməliyyatlarında istifadə olunmuşdur. Cədvəl 9.3 Valyuta AVS-in yaradılması Ekyünün tərkibinə dirhəmin Ekyünün tərkibinə pesetanın və Portuqaliya eskudosunun daxil edilməsi Belçika frankı 3,66000 0,14000 - 3,71000 1,14000 - 3,301000 0,130000 1,393000 Qeyd etmək lazımdır ki, ekyü özünü «açıq zənbil» kimi aparırdı və onun yenidən nəzərdən keçirilməsi AIB şurasının 1978-ci il 5 dekabr qətnaməsinin müəyyənləşdirdiyi qaydalara əsasən həyata keçirilirdi. Dəyişikliklərin daxil edilməsi yalnız bütün üzv ölkələrin razılığı ilə mümkün ola bilərdi. Ekyünün tərkibi aşağıdakı hallarda yenidən nəzərdən keçirilirdi: Ekyünün özünəməxsus xüsusiyyəti ondan ibarət idi ki, ekyü dövlət xarakterinə və şəxsi xarakterə malik idi. Ekyünün rəsmi və ya dövlət xarakteri AVS-nin əsas elementidir və onun aşağıda göstərilənlərdə reallaşdırılmış əsas funksiyalarıdır: Dövlət ekyüsü «ekyü zənbili» ilə eyniləşir, lakin ABŞ dolları və qızıl ehtiyatı ilə əlaqələndirilirdi. Dövlət ekyüsü konkret şəkildə dövlət institutlarının bank hesablarında mövcud idi, onun istifadəsi isə maliyyə orqanları tərəfindən məhdudlaşdırılmışdır. Delorun komitəsi ittifaqın üç mərhələdə yaradılmasını təklif edirdi. Hər bir mərhələ monetar ittifaqın yaradılmasında və iqtisadi siyasətin konvergensiyasında paralel təkamülün əldə olunmasına imkan verirdi.
Bu ideyanın reallaşdırılması ilə bağlı təcrübi variantlar XIX əsrin ikinci yarısında yarandı. Qitədə kapitalizmin sürətli inkişafı və təsərrüfatın beynəlmiləlləşdirilməsinin başlanması Avropa ölkələrini qeyri-ixtiyari olaraq pul sistemlərinin birliyinə təhrik edirdi. 1865-ci ildə Fransa, Belçika, Italiya və Isveçrə Latın Monetar ittifaqını təsis etdilər. Bu ittifaqın ərazisində üzv ölkələrin istənilən pul vahidləri ödəniş qabiliyyətli idi. Onun ardınca 1873-cü ildə yaradılmış Skandinaviya monetar ittifaqı (bu ittifaqa Isveç, Norveç və Danimarka daxil idi) ümumi pul vahidinin – qızıl kronun tətbiqini və eyni çəkili, eyni əyarlı qızıl və gümüş pulların kəsilməsini nəzərdə tuturdu. Skandinaviya monetar ittifaqında bir ölkənin pul və banknotlarının digər ölkələrin ərazisində sərbəst dövriyyəsinə icazə verilirdi. Daha sonralar isə qızıl tərkibi 0,4 qram təmiz qızıldan ibarət olan kronun unifikasiyası tətbiq olunmuşdur. Birinci Dünya müharibəsi başlanandan 1924-cü ilə kimi banknotların qızıla mübadiləsi dayandırılmışdır. Pul emissiyalarının müxtəlif miqyasları üzündən üzv ölkələrin valyutaları müxtəlif səviyyədə qiymətdən düşdü və 1924-cü ildə Skandinaviya monetar ittifaqı ləğv olundu.
Daha sonrakı dövrlərə gəlincə, «vahid Avropa» anlayışı Ikinci Dünya müharibəsinin qurtarmasından dərhal sonra, Avropa dövlətlərinin bərpası ilə bağlı obyektiv səbəblər üzündən yaranmışdır. 1946-cı ildə Sürixdə Uinston Çörçil Avropa Birləşmiş Ştatlarının yaradılmasının zəruriliyi barədə bildirmişdir. Artıq 1947-ci ildə birləşmiş Avropa quruculuğunun iqtisadi fundamentinin əsası Marşall planı əsasında qoyulmuşdur. 1950-ci ildə Avropa ödəniş ittifaqı yaradılmışdır. Bu ittifaqa qərbi Avropanın 17 dövləti daxil idi. Onun məqsədi dolların kəskin çatışmazlığı ilə mübarizə və regionun müharibə tərəfindən dağıdılmış valyuta-maliyyə sisteminin bərpası idi. Bazeldəki beynəlxalq hesablaşmalar bankı iştirakçılar arasındakı klirinq hesablaşmaları öz üzərinə götürdü. 1951-ci ilin aprelində Kömür və polad üzrə Avropa birliyinin yaradılması barədə Paris müqaviləsi imzalanmışdır. 1950-ci illərdə, həmçinin Atom enerjisi üzrə Avropa Birliyi yaradılmış və bununla da Avropanın iqtisadi inteqrasiyasının əsası qoyulmuşdur.
Avropa Birliyinin rəsmi başlanğıcını isə 1957-ci ildə Fransa, AFR, Italiya, Belçika, Niderland və Lüksemburq arasında imzalanmış əfsanəvi Roma müqaviləsini hesab etmək olar. Bu müqavilə Avropanın iqtisadi birliyinin yaradılmasını rəsmən elan etdi. Sonralar, 1973-cü ildə Böyük Britaniya, Danimarka və Irlandiya, 1981-ci ildə Yunanıstan, 1986-cı ildə Ispaniya və Portuqaliya, 1995-ci ildə Avstriya, Isveç və Finlandiya Avropa Iqtisadi Birliyinə daxil oldular.
Istənilən inteqrasiya qruplaşması kimi, AIB də, beynəlxalq iqtisadi inteqrasiyanın son səviyyəsinə çatmamışdan əvvəl bir neçə mərhələdən keçmişdir. Belə ki, 1958-1968-ci illərdə azad ticarət zonası formalaşdırılmış, gömrük ittifaqına keçiddən sonra isə (1968-1978-ci illər) iqtisadi və monetar ittifaqın yaradılması barədə suallar yaranmışdır. Hələ 1957-ci ildə üzv ölkələrin monetar siyasətlərinin uyğun təshihləri olmadan həmin birliyin fəaliyyətinin reallıq məsələsi qaldırılırdı. Lakin Roma müqaviləsinin müəllifləri o nöqteyi-nəzərdən çıxış edirdilər ki, Avropa valyutalarının stabilliyi (Bretton-Vuds valyuta sistemi çərçivəsində təmin olunmuş) sabit anlayışdır və vahid Avropa bazarının yaradılması üçün birliyin ölkələri arasında malların, xidmətlərin, işçi qüvvəsinin və kapitalın ötürülmə sərbəstliyini təmin etmək kifayətdir.
Tarix bu mülahizələrin səhv olduğunu göstərdi. Qızıl-dollar standartına (yəni, bütün dünya maliyyə sisteminin stabilliyi ABŞ-ın Federal rezerv sisteminin Amerika valyutasının qızıla nəzərən paritetini sabit səviyyədə saxlaya bilmək imkanı ilə təmin olunrdu: troya unsiyasına 35 dollar) və sərt qeyd olunmuş valyuta kurslarına (onları birdəfəlik qaydada dəyişdirmək icazəsi yalnız Beynəlxalq valyuta fondunun sanksiyası ilə verilirdi) əsaslanmış Bretton-Vuds sisteminin bir sıra ziddiyyətli məqamları var idi. Artıq 1950-ci illərin axırlarında dolların qeyri-stabilliyinin ilk əlamətləri meydana gəldi, 1968-1969-cu illərdə isə dolların dəyişmələri Avropa bazarı üçün real təhlükə yaratmağa başladı. Dolların düşməsi nəticəsində alman markasının kəskin revalvasiya və fransız frankının devalvasiya təhlükəsi yarandı. Bunlar ümumavropa inteqrasiyasının iki mərkəzinin pul vahidləri idi və bütün Birlik məhz onların çiyinləri üstündə saxlanılırdı. Belə şəraitdə ümumi Avropa qiymət siyasəti sual altına düşür və bu, xüsusilə kənd təsərrüfatı məhsullarına nəzərən – Avropa iqtisadiyyatının daha həssas sahəsinə nəzərən baş verirdi. Kənd təsərrüfatı sahəsində tarazlığın əldə edilməsi həmin dövrdə Avropa Birliyinin məziyyəti hesab olunurdu. Bu vəziyyətdən çımış yolu kimi AIB-nin üzv ölkələri üçün qeyd olunmuş valyuta kursu rejiminin və ya onun aralıq analoqunun tətbiq edilməsi ilə bağlı təkliflər irəli sürülmüşdür.
Maraqlı bir tarixi detalı da qeyd edək. 1961-ci ildə Amerikanın bir jurnalında iqtisadçı professor R.Mandellin «optimal valyuta zonaları nəzəriyyəsi» məqaləsi çap olunmuşdur. Müəllif bu məqalədə sərt şəkildə qeyd olunmuş valyuta kursunun üstünlüyünü milli valyutalardan imtina etmək və digər dövlətin valyutasından istifadə etmək formasında əsaslandırmışdır. 1999-cu ildə «avro zonasının» üzv ölkələri tərəfindən avronun tətbiqi zamanı həmin ideya faktiki surətdə reallaşdırılmış və R,Mandell öz mülahizələrinə və əsaslandırmalarına görə iqtisadiyyat sahəsində Nobel mükafatına layiq görülmüşdür.
Avropa valyutaları arasında qeyd olunmuş mübadilə kurslarının müəyyənləşdirilməsi ideyası 1965-ci ildə Avropa komissiyasının irəli sürdüyü təkliflərdən biri kimi səsləndirilmişdir. Bu ideya Barrın 1968-ci ildə tərtib oldunmuş məruzəsi ilə müdafiə olundu və fransız-alman sammitində bəyənildikdən sonra (əvvəlcə AIB-nin, sonra isə AB-nin qeyri-rəsmi mühərriki) 1969-cu ildə dövlət və hökumət başçılarının Haaqadakı görüşündə Birliyin inkişaf məqsədlərindən biri kimi elan olundu. Məhz bu görüşdə Lüksemburqun baş naziri Pyer Vernerin sədrliyi ilə öz məruzəsi sayəsində sonralar çox məşhurlaşan dövlətlərarası qrup formaşdırılmışdır. Verner planı 1970-ci ildə özünün bitkin şəklində işıq üzü görmüş və Avropada monetar ittifaqın 10 il ərzində qurulma proqramını ifadə etmişdir. Proqramın məqsədi Avropa valyutalarının qarşılıqlı konvertasiyasını təmin edən sistemin formalaşdırılması, kapitalın Avropada maneəsiz hərəkəti və Avropa valyutalarının mübadilə kurslarının bir birlərinə nəzərən dəyişməz dərəcələrinin müəyyənləşdirilməsi idi. Milli valyutaların vahid valyuta ilə əvəzlənməsi yalnız göstərilən vəzifələrin müvəffəqiyyətli həlli zamanı mümkün məqsəd kimi çıxış edirdi. Verner planının əsas istiqamətləri aşağıdakılar idi:
1970-c illərdə Verner planının uğursuzluğunun səbəblərindən birincisi, millidən üstün valyuta-maliyyə mərkəzinin yaradılmasına siyasi hazırlığın olmaması idi. Ikincisi, bu hazırlıqsızlıq qismən üzv ölkələrin iqtisadi inkişafındakı və iqtisadi vəziyyətindəki böyük fərqlərlə əlaqədar idi (indi bu fərqlər 1980-ci illərin ortalarından Avropada başlamış iqtisadi yüksəliş nəticəsində bir qədər silinmişdir). Üçüncüsü, 1970-ci illərdə iki neft şoku, staqnasiya və bir sıra ölkələrdəki inflyasiya ilə şərtləşmiş dünya iqtisadiyyatındakı ümumi əlverişsiz vəziyyət də öz rolunu oynadı.
Vəziyyətdən çıxış yolunu tapmaq cəhdi 1972-ci ilin martında «tuneldə ilan» vasitəsilə baş vermişdir. «Ilan» - Avropa valyutalarının dəyişmələrini bir-birlərinə nəzərən bağlayan mexanizmi ifadə edir və bu mexanizm, həmçinin «ilan»ın dollara nəzərən dəyişmələrinin məhdudiyyətlərini müəyyənləşdirirdi. Lakin bu sistemin də aqibəti acınacaqlı oldu. Başlayan neft böhranı «tuneldə ilan»a zərbə vurdu. Şübhəsiz, ABŞ ilə nefti ixrac edən ölkələr arasında «neft müharibəsinin» başlanmasını əvvəlcədən görmək və nəticədə, bu müharibənin Avropa valyuta sisteminin formalaşmasına təsirindən qaçmaq çətin məsələ idi. Hətta Bretton-Vud valyuta sisteminin iflasına baxmayaraq (onun qeyri-effektivliyinin nəticəsi dünya birliyinin əvvəlcə faktiki, sonra isə formal surətdə, BVF-nun Nizamnaməsinə Yamaykada qəbul olunmuş düzəlişlər şəklində sərbəst dəyişən, üzən valyuta kurslarına keçid oldu), Avropa valyutalarının Amerika dollarına bağlılığı onu sübut edirdi ki, Avropada əvvəllər olduğu kimi yenə də Avropa inteqrasiyasını yalnız dünya lideri – ABŞ-ın inkişafı ilə qarşılıqlı əlaqədə nəzərdən keçirir və zərurət olan halda onun köməyinə ümid bəsləyirlər. Bundan başqa, yaddan çıxarmaq lazım deyil ki, valyuta kurslarının «ilan» hüdudunda saxlanması könüllü idi və həmişə ayrı-ayrı ölkələr üçün məşəqqətli olurdu (valyuta intervensiyalarına çox böyük vəsaitlər tələb olunrdu). Buna görə də bir sıra ölkələr bu sistemdə ümumiyyətlə iştirak etmir və ya dövri şəkildə oradan çıxırdılar. Belə ki, Böyük Britaniya, Italiya və Irlandiya öz kurslarını müstəqil şəkildə müəyyənləşdirir, Fransa isə ümumi sisemə gah birləşir, gah da ondan ayrılırdı.
«Tuneldə ilan»ın iflasından sonra monetar ittifaqın Avropada tez bir zamanda sona çatacağını düşünürdülər. Valyuta sistemlərinin birləşməsi barədə təklif 1977-cı ildə Roy Cenkins tərəfindən irəli sürülmüşdür. Roy Cenkins həmin dövrdə Avropa komissiyasının prezidenti vəzifəsini tuturdu. Məhz bu təklif sayəsində 1979-cu il martın 13-də Avropa valyuta sistemi –AVS yarandı. AVS Avropada gələcək monetar ittifaqın əsası oldu. AVS-nin əsas vəzifələri aşağıdakılar idi:
Ekyünün dəyəri və tərkibi EUA-nın dəyərinə və tərkibinə, onların yenidən nəzərdən keçirilməsi şərti ilə identik idi. Ekyü rəsmi valyuta kimi 1978-ci ildə dekabrın 18-də yaranmış, 1979-cu ildə martın 13-də isə Avropa valyuta sisteminin tərkib elementi kimi qüvvəyə minmişdir. Ekyünün dəyəri valyuta zənbili üsulu ilə müəyyənləşdirilirdi. Zənbilə AIB-yə üzv olan 12 ölkənin valyutası daxil idi. Hər bir valyutanın bu zənbildəki payı Birliyin ümumi məhsulunda ölkənin xüsusi çəkisindən, onların qarşılıqlı ticarət dövriyyəsindən və AVS çərçivəsində qısamüddətli müdafiə kreditlərində iştirakından asılı idi. Ona görə də alman markası ekyüdə daha böyük paya malik idi – təqribən 33%. Fransız frankının payına təqribən 20%, funt sterlinqə - 11,5%, italyan lirəsinə 8%, danimarka kronuna – təqribən 3% düşürdü. Ekyünün tərkibi iki dəfə dəyişikliyə uğramışdır. Birincisi 1984-cü ilin sentyabrında dirhəmin daxil olması zamanı və ikincisi 1989-cu ilin sentyabrında ispan pesetasının və Portuqaliya eskudosunun daxil edilməsi zamanı baş vermişdir (cədvəl 9.3).
Ekyü zənbilinin tərkibi (ekyünün tərkibində
hər bir valyutanını miqdarı)
daxil edilməsi
Danimarka kronu
Alman markası
Fransız frankı
Holland quldeni
Irland funtu
Italiya lirəsi
Lüksemburq frankı
Funt sterlinq
Yunan dirhəmi
Ispan pesetası
Portuqaliya eskudosu
0,21700
0,82800
1,15000
0,28600
0,00759
109,0000
0,885000
-
-
0,21900
0,71900
1,31000
0,25600
0,00871
140,0000
0,08780
1,15000
-
0,197600
0,624200
1,332000
0,219800
0,008552
151,800000
0,087840
1,440000
6,885000
Ekyünün şəxsi xarakteri müqavilə hüququnda əks olunur, lakin dövlət hüququnun normaları ilə dəqiq şəkildə şərtlənirdi. Şəxsi ekyü, həmçinin «ekyü zənbili» ilə eyniləşdirilirdi, lakin onun tərkibi 12 Avropa valyutasının əmanətləri ilə möhkəmləndirilmişdir. Ekyü konkret formada bank hesablarında mövcud idi.
Ümumilikdə ekyü üç mühüm funksiyanı yerinə yetirirdi:
*mərkəzi valyuta kursunu müəyyənləşdirirdi, yəni mübadilə barədə razılaşmada iştirak edən hər bir valyuta üçün ekyüdə mərkəzi kurs müəyyənləşdirilir və nəticədə ikitərəfli valyuta kursları qeyd olunurdu;
*müdaxilə mexanizmindən yaranmış və ya AVS-də nəzərdə tutulmuş kreditlər və borclar üzrə hesablaşmaların vahidi idi;
*sistem daxilindəki hesablaşmaların aləti rolunu oynayırdı.
Deyilənlərdən aydındır ki, ekyünün digər hesablama, ödəniş və rezerv kollektiv pul vahidindən –SDR-dən (1970-ci ilin yanvarından başlayaraq, SDR-in emitenti Beynəlxalq valyuta fondudur) əsas fərqi ondan ibarətdir ki, ekyünün istifadə olunma sferası SDR-in istifadə sferasından çox genişdir. Məsələ bundadır ki, ekyüyə SDR kimi təkcə rəsmi sektor (mərkəzi banklar və beynəlxalq təşkilatlar) yox, həm də şəxsi sektor (kommersiya bankları, şirkətlər) daxildir.
XX əsrin son onilliyinin əvvəlində Avropa monetar ittifaqının təşəkkül tapması AVS-in fəaliyyətinin müsbət yekunlarını təsdiq etdi. Lakin monetar ittifaqın mərhələli şəkildə yaranması inteqrasiyanın vahid bazar kimi pilləsini nəzərdə tutur. Bundan başaq, birliyə üzv ölkələrin prinsipial siyasi öhdəlikləri zəruri idi. Delor Komitəsinin 1989-cu ilin aprelində tərtib olunmuş məruzəsi belə öhdəliklərin texniki əsasını təmin edirdi. Avropa Şurasının 1985-ci ilin dekabrında Brüsseldə və 1986-cı ilin fevralında Haaqada keçirilən iclasları nəticəsində hazırlanmış və 1987-ci ildə iyulun 1-də qüvvəyə minmiş Vahid Avropa Aktı iqtisadi və monetar ittifaqın tədriclə yaradılmasını məqsəd şəklində təsdiq edirdi. Avropa Şurası 1988-ci iln iyununda Hannoverdəki iclasında Jak Delorun sədrlik etdiyi Mərkəzi bank müdirləri və ekspertlərinin komitəsinə tapşırmışdır ki, komitə belə ittifaqa gətirib çıxara biləcək konkret mərhələləri öyrənsin və təklif etsin. Komitənin tərtib etdiyi məruzədə əvvəlcə Birliyin iqtisadi və monetar inteqrasiyasının vəziyyəti qısa şəkildə analiz edilir, sonra isə iqtisadi və monetar ittifaqın yekun vəziyyəti və onun əldə olunma mərhələləri təsvir olunurdu.
Monetar ittifaq Vernerin 1970-ci il məruzəsinə uyğun olaraq, valyutaların tam və dönməz (başqa ölkələrin valyutalarına dəyişdirilə bilməyən) qarşılıqlı konversiyasını nəzərdə tutur və bu da artıq həyata keçirilmişdir. Həmçinin, kapitalların hərəkətində tam azadlığı, bank və maliyyə bazarlarının tam inteqrasiyasını da nəzərdə tutur və bunun həyata keçirilməsi Vahid akta əsasən 1993-cü il yanvarın 1-dən olmalı idi. Daha sonra kurs dəyişmələrində hüdudların ləğv edilməsi və paritetlərin qəti şəkildə möhkəmləndirilməsi nəzərdə tutulurdu ki, bu da Avropa valyutalarının qeyd olunmuş kurslarının müəyyənləşdirilməsini ehtimal edirdi. Delorun məruzəsi onu da əlavə etdi ki, vahid valyutanın qəbul edilməsi monetar ittifaq üçün öz mahiyyəti etibarilə çox zəruri olmasa da, onun dönməzliyini möhkəmləndirməyə, əməliyyatlar üzrə xərcləri azaltmağa və beynəlxalq həyatda Avropanın daha böyük nüfuz qazanmasına imkan verərdi.
Qeyd olunmuş valyuta kurslarına riayət olunması üçün vahid pul-kredit siyasəti və üçüncü valyutalara nəzərən valyuta siyasətinin ümumi idarəetməsi zəruridir. Bütun bunlar Birliyin müstəqil təşkilatına - Avropanın Mərkəzi Banklar Sisteminə (AMBS) tapşırılmalıdır. Vahid aktla nəzərdə tutulmuş vahid bazarın yaradılmasından başqa, iqtisadi ittifaq aşağıdakıları da nəzərdə tutur:
Birinci mərhələnin məqsədi iqtisadi və monetar siyasətin koordinasiyasının gücləndirilməsi yolu ilə iqtisadi effektivliyin konvergentliyinin artırılması idi. Iqtisadi sahədə geniş bazarın yaradılması, struktur fondlarının islahatı və möhkəmləndirilməsi, iqtisadi siyasətin koordinasiyasını gücləndirən yeni prosedurların tətbiqi nəzərdə tutulurdu. Bunlar iqtisadi siyasətin təkamülünə hərtərəfli nəzarət, bu siyasətin ortamüddətli perspektivdə koordinasiyası, üzv ölkələrin büdcə fəaliyyətlərinin razılaşdırılması idi. Valyuta sahəsində söhbət vahid Avropa maliyyə məkanının yaradılmasından, AVS qaydalarının bütün Avropa valyutalarına tətbiqindən, şəxsi ekyünün istifadəsi ilə bağlı bütün maneələrin aradan qaldırılmasından və mərkəzi bank müdirləri Komitəsinin tövsiyəçi səlahiyyətlərinin genişləndirilməsindən, komitənin yükünün üç alt komitə arasında bölüşdürülməsindən gedirdi (pul-kredit siyasəti üzrə, valyuta siyasəti üzrə, bank fəaliyyətinə nəzarət üzrə).
Ikinci mərhələ birinci mərhələ ərzində hazırlanmış yeni müqavilənin tətbiqindən başlayırdı. Bu mərhələdə qərarların qəbul olunma məsuliyyətini əvvəlki kimi milli valyutalar daşıyırdı. Iqtisadi sahədə struktur siyasətin və rəqabətin həvəsləndirilmə siyasətinin gücləndirilməsi nəzərdə tutulurdu. Birlik şurası ortamüddətli fəaliyyət çərçivələrini səs çoxluğu ilə müəyyənləşdirib, makroiqtisadi istiqamətləri təyin edə bilərdi. Pul-kredit sahəsində Avropa mərkəzi banklar sisteminin yaradılması təklif olunurdu. Bu sistem milli pul-kredit siyasətlərinin koordinasiyasından tədriclə ümumi valyuta siyasətinə keçməli idi. Zərurət olan halda valyuta mexanizmindəki dəyişmə hüdudları azaldılırdı.
Son mərhələ qəti qeyd olunmuş valyuta kurslarına keçiddən və ittifaq çərçivəsində nəzərdə tutulmuş iqtisadi və valyuta səlahiyyətlərinin Birliyin təşkilatlarına verilməsindən başlayırdı. Iqtisadi sahədə struktur və regional siyasət güclənirdi. Birliyin qayda və prosedurları makroiqtisadi sahədə məhdud xarakter alır və Birlik özünün bütün funksiyalarını beynəlxalq əməkdaşlıq səviyyəsində həyata keçirməyə başlayırdı. Pul-kredit sahəsində qəti qeyd olunmuş paritetlərdə Avropa mərkəzi banklar sisteminin (AMBS) himayəsi altında vahid siyasət yürüdülürdü. Bundan başqa, AMBS ümumi sərəncama verilmiş rezervləri idarə edir və valyuta bazarlarında intervensiyalar sahəsində qərarların qəbul edilmə səlahiyyətini saxlayırdı. Bu mərhələdə vahid valyuta qəbul olunurdu.
Vahid valyutaya gəlincə, Delor komitəsi hesablamışdır ki, ekyü bu rolu oynamaq üçün kifayət qədər potensiala malikdir. Bu o demək idi ki, ekyü valyuta zənbili olmayacaq və əsl valyutaya çevriləcək. Bununla belə, Komitə ekyünün mövcud valyutalarla rəqabət aparan tamqiymətli valyutaya keçməsi ideyasını son mərhələyə qədər qəbul etmədi və pul emissiyasının hədsiz artımından, nəticədə pul-kredit siyasətinin koordinasiyasında əlavə çətinliklərin yarana biləcəyindən ehtiyatlandı.
Delor komitəsinin məruzəsinin məziyyəti onun mühakiməli qayda ilə təklif olunması idi. Birinci mərhələyə yalnız o halda qədəm qoyulurdu ki, dövlətlər prosesin sonuna qədər getməyə qərar versinlər. Bu isə dövlətlərin yekun mərhələ barədə dəqiq siyasi öhdəlik götürməyi demək idi. Məruzənin nöqsanları ittifaqın yaradılması üzrə təqvim müddətlərindəki qeyri-müəyyənlik və öz məzmununa görə fəaliyyətdə olan AVS-ə çox yaxın olan birinci mərhələ idi. Verner planının ilk mərhələsi kimi, o da əbədi ola bilərdi.