Italiyanın bank sistemi müasir mərhələdə güclü dağınıqlığı ilə xarakterizə olunur. Italiya banklarının heç biri Avropanın iri banklarının onluğuna daxil deyil. Italiyanın üç iri bankının payına yerli bazarın cəmi 20%-i düşür. Bu bankları heç sistemyaradıcı banklar da adlandırmaq olmaz. Bunlar 2000-ci ildə birləşmə nəticəsində yaranmış IntesaBCI, 2001-ci ilin oktyabrında yenidən təşkil olunmağa başlamış UniCredito Italiano və SanPaolo IMI banklarıdır.
Italiyanın bütün kommersiya banklarını bir neçə qrupa bölmək olar. Miili maraqlar üzrə banklar – «Banko kommersiale Italiano» (Banko Commerciale Italiano), «Bank Rima» (Banko di Roma), «Kredito Italiyano» (Credito Italiano) bankları Instituto per la recostruzione industriale (IRI) mülkiyyətində yerləşir. IRI də öz növbəsində dövlət mülkiyyətindədir. Dövlət onları iri maliyyə islahatı nəticəsində əldə etmişdir. Milli maraqlar üzrə bankların təşkil olunma qaydalarına xüsusi tələblər verilir. Birincisi, belə bankın nizamnaməsi maliyyə nazirinin dekreti ilə təsdiq olunmalıdır, həm də dekret KƏNK ilə məsləhətləşmədən sonra nəşr olunur. Ikincisi, bu bankların səhmləri xüsusi reyestrə daxil edilir və yalnız Italiya vətəndaşlarının adlarına yazıla bilir (prezidentin 1965-ci il dekreti ilə bu məhdudiyyət AB ölkələrinin vətəndaşları üçün aradan qaldırılmışdır). Üçüncüsü, belə bankların direktorlarının təyini Italiya Bankı tərəfindən təsdiq edilməlidir. Italiya bankının nümayəndəsi, adətən, Direktorlar Şurasının iclaslarında iştirak edir. Milli maraqlar üzrə banklara, ənənəvi olaraq, şəxsi sektorun iqtisadi fəaliyyətinin inkişafındakı xüsusi rol məxsusdur. Məsələ bundadır ki, milli maraq bankları öz şöbələrinin şaxələnmiş şəbəkəsi vasitəsilə çoxsaylı və müxtəlif maliyyə xidmətlərini təqdim edirdilər. Bundan başqa, milli maraq bankları italyan müəssisələrinin xarici iqtisadi fəaliyyətinin inkişafında aparıcı rol oynayırlar. Milli maraq bankları digər bank müəssisələri ilə yanaşı depozit banklar qrupuna daxildir. Depozit bankların əksəriyyəti dövlət banklarıdır. Adı çəkilən banklardan başqa Italiyanın daha məşhur dövlət bankları «Banko nasionale del Lavoro» (Banko Nationale del Lavoro), «Instituto San Paolo di Torino» (Instituto San Paolo di Torino), həmçinin Italiyanın qədim banklarından biri olan «Monte del Paşi di Sienna» (Monte del Paschi di Sienna) bankıdır. Ümumilikdə, Italiyada 170-dən çox depozit bankı var. Depozit bankların əməliyyatları ölkə daxilindəki kommunikasiyaların geniş şəbəkəsi, onların xaricdəki şöbələri və filialları, iqtisadiyyatın bir çox sahələrini əhatə edən xüsusi kreditləşmə sistemi vasitəsilə həyata keçirilir. Italiyanın kommersiya banklarının ikinci qrupunu daşınan əmlak bankları təşkil edir. Daşınan əmlak bankları depozit banklardan fərqli olaraq, həm dövlət, həm də qeyri dövlət bankları ola bilir. «Sosione» (Sezione), «Institute di kredito fondario» (Institute di credito fondario), «Edifisio» (Edifizio), «Aqrariro mobiliane» (Agrario mobiliane) bankları bu qəbildəndir. 1936-cı ilin bank qanununa görə, italyan bankları uzunmüddətli kreditlər vermək iqtidarında deyildilər. Ona görə də onlar müəssisələri torpaq krediti, daşınmaz kredit, daşınan kredit və ya kənd təsərrüfat krediti ilə yaradır, yaxud əldə edirdilər. Hal hazırda ölkədə 600-dən çox daşınan əmlak bankı fəaliyyət göstərir. Bankların üçüncü qrupuna investisiya banklarını aid etmək olar. Investisiya bankları da depozit banklar kimi daha çox dövlət bankları olurlar. Bankların dövlətə məxsusluğu hökumət proqramlarının investisiya bankları tərəfindən kreditləşdirilməsi ilə izah olunur. Ümumilikdə isə, bu banklar sənayenin, xırda və orta şirkətlərin, həmçinin ölkə infrastrukturunun ortamüddətli və uzunmüddətli kreditləşməsini həyata keçirirlər. Bu, ən azsaylı qruplardan biridir: təqribən 40 investisiya bankı. Italiyanın kredit sisteminə regional banklar da daxildir. Ayrı-ayrı regionların inkişafının stimullaşdırılması üzrə dövlət öhdəlikləri bu regional bankların yaradılmasında böyük rol oynayırlar. Regional banklardan aşağıdakıları göstərmək olar: «Banko di Napoli» (Banko di Napoli), «Banko di Sisiliya» (Banko di Sizilia), «Banko di Sardiniya» (Banko di Sardegna) və başqaları (cəmi 100-ə qədər bank). Hal hazırda Italiya Bankı çox da böyük olmayan regional banklara xüsusi diqqət göstərir. Bu bankların əksəriyyəti çox çətin maliyyə vəziyyətindədir. Vahid Avropa maliyyə bazarının təşəkkül şəraitində onların perspektivləri çox dumanlıdır, ona görə də hökumət onları qeyri formal şəkildə böhrana qarşı dura bilən daha güclü qruplarda birləşməyə təhrik edir. Italiyanın kredit sistemində dövlət sektorunun böyük payı mənfi nəticələrə və ayrı-ayrı bankların, ümumilikdə sistemin vəziyyətinin pisləşməsinə gətirib çıxartdı. Dövlətin iştirakı Italiya hökumətinin banklara sırıdığı iki məcburi ölçü ilə ifadə olunurdu. Bunlar kreditin təminatı və öz aktivlərinin müəyyən faizini torpaq, kənd təsərrüfatı və daşınan istiqrazlar şəklində istifadə etmək öhdəliyidir. 1983-cü ildə kreditin təminatı ləğv edilmiş, bank aktivlərinin istiqrazlar şəklində istifadəsinin məcburi faizi 4,5-ə qədər endirilmiş və bu, yalnız torpaq və kənd təsərrüfatı istiqrazlarına aid edilmişdir. Bundan başqa, 1980-ci illərin əvvəllərindən kommersiya banklarının tədrici özəlləşdirilməsi başlandı. Lakin əhəmiyətli dəyişikliklər baş vermədi, 1990-cı illərdə bütün cəlb edilmiş depozitlərin 24%-i və verilmiş kreditlərin 25,8%-i şəxsi bankların payına düşürdü. Həm də şəxsi bankların sayının azalması hesabına (Italiyada onların sayı 100-dən azdır) dövlət sektoru artmağa başladı. Dövlətin bank sektorundakı iştirakı rəhbər vəzifələrə təyinat zamanı siyasiləşmə ilə güclənir. Siyasi «çeşidləmə» adlanan qaydaya əsasən, partiyalar vəzifələri öz aralarında bölüşdürürlər. Banko pazionale del Lavoro bankının vəzifəsi sosialistlərə, Banko di Sizilia bankının prezident yeri respublikaçılara, Banko di Napoli – sosial demokratlara verilir. Bütün italyan bankları üçün aşağı rentabellik və ya hətta ziyanlılıq, kredit portfelində vaxtı keçmiş və ümidsiz məbləğlərin böyük miqdarları, bank işçilərinin aşağı səviyyəli professionallığı və işçilərin böyük sayı xarakterikdir. Inzibati tədbirlər üzündən kredit bazarında xarici rəqabətin uzun müddət ərzində olmaması səbəbindən Italiyanın bank sistemi digər Avropa ölkələri ilə müqayisədə bank xidmətlərinin keyfiyyətində uduzur. Indiki zamanda Italiyada xarici bankların 45 törəmə bankı fəaliyyət göstərir. Italiya bankları əhalinin və xırda biznesin tələblərinə lazımi qaydada cavab vermirlər. Bunun səbəbi yüksək riskli əməliyyatların keçirilməsində təcrübənin olmaması və nəticə olaraq, kredit xidmətlərinin qara bazarının çiçəklənməsidir. Bundan başqa, Italiyada çirkli pulların yuyulma problemi digər Qərbi Avropa ölkələrinin heç birində olmadığı kimi, aktualdır. Mafiyanın hələ 1882-ci ildə yarandığı ölkə qeyri-leqal maliyyə axınları ilə mübarizə aparmağa cəhd göstərir və bunu kommersiya banklarının və Italiya bankının Maliyyə nazirliyi ilə, Milli valyuta idarəsi ilə, Maliyyə qvardiyası ilə, Mafiya ilə mübarizə üzrə Milli büro ilə (çirkli pulların yuyulması ilə mübarizə barədə 1997-ci il qanunu ilə hüquqi şəkildə rəsmiləşdirilmişdir) aktiv əməkdaşlıq vasitəsilə həyata keçirir. 1990-cı illərdə ölkənin bank sisteminin modernləşdirilməsi həyata keçirildi. 1994-cü ildə qüvvəyə minmiş yeni qanunvericiliyə görə, xüsusi kredit institutları açıq bazarda kapitalın 49%-lik satışı ilə səhmdar cəmiyyətlərə çevrilmiş, kommersiya bankları üçün isəqeyri maliyyə müəssisələrinin səhmlərinə sahib olmaq məhdudiyyətləri əhəmiyyətli şəkildə azalmışdır. Islahatın məqsədi bank sisteminin «universal bank» modelinə tərəf hərəkəti idi. Bu model sənaye üzərində effektiv nəzarəti və müəssisələrin təsərrüfat strategiyasına, idarəetməyə bankların bilavasitə təsirini bərpa edirdi. Italiyanın kredit sisteminin üçüncü səviyyəsi (tənzimləyici institutlardan və banklardan sonra) xüsusi kredit-maliyyə idarələri sistemidir. Hüquq formasından asılı olaraq, xüsusi kredit müəssisələri aşağıdakı kateqoriyadara bölünürlər: Xüsusi kredit-maliyyə müəssisələrinin əksəriyyəti birbaşa və ya dolayısı ilə dövlət statusuna aiddir. Bu, ya onların hüquqi formasına görə, ya da səhmlərin nəzarət paketinin dövlətə və ya onun orqanlarına məxsus olması səbəbindəndir. Banklara rəqabət təşkil edən əsas kredit institutları əmanət kassalarıdır. Italiyanın əmanət kassaları iki qrupa bölünür. Bunlar yerli hakimiyyət orqanları tərəfindən və fiziki şəxslər tərəfindən yaradılmış banklardır. Birinci halda kassa şurası yerli hakimiyyət orqanı tərəfindən, ikinci halda isə səhmdarların iclası tərəfindən müəyyənləşir. Istənilən halda şuranın sədri maliyyə naziri tərəfindən təyin edilir. Əmanət kassalarının əsas funksiyaları əmanətlərin qəbulu, qeyri-nağd hesablaşma əməliyyatları, qısamüddətli kreditləşmələr və başqalarıdır. Əmanət kassalarına möhtəkirçi fəaliyyətlə məşğul olmaq icazəsi verilmir. Bütün investisiyalar qarantlı olmalıdır. Verilən kreditin məbləği üzrə də məhdudiyyət mövcuddur. Bu məhduddiyyət əmanət kassalarının rezervinin beşdə bir hissəsi qədərdir. Təkcə Italiyanın yox, bütün dünyanın iri əmanət kassası «Lombardiya əyalətinin əmanət kassası»dır (CARIPLO). On min adamı işlə təmin edən CARIPLO –nun 440 filialı var. Filialların üçdə bir hissəsinin birbaşa xarici əlaqələri mövcuddur. Italiyanın depozit- konsiqnasiya (borc) kassaları qiymətli kağızların emissiyasını həyata keçirir, hüquqi şəxslərdən depozitlər qəbul edir, yerli kollektivlərə kreditlər verir və s. bu tip kassaların parlaq nümunəsi «Kassa di depozit e prestijiti» (Cassa di deposit e prestititi). Italiyada kənd təsərrüfatının kreditləşdirilmə funksiyası əsasən kənd təsərrüfatının kredit idarələri üzərinə qoyulmuşdur. Mənzil tikintisinin maliyyələşdirilməsi üzrə müəssisələr də öz növbəsində uyğun məqsədlər üçün uzunmüddətli kreditlər verməklə məşğul olur. Bundan başqa, Italiyada ictimai işlərin maliyyələşdirilməsi üzrə müəssisələr var. Xarici iqtisadi fəaliyyətin stimullaşdırılması məqsədilə və ixrac, idxal kreditlərinin verilməsi yolu ilə ölkədə xarici ticarət bankları fəaliyyət göstərir.