Almaniya dünya iqtisadiyyatının liderlərindən biridir. O, ÜDM həcminə görə (3.6 trilyon dollar) ABŞ, Yaponiya və Çindən sonra dördüncü yeri tutur. (2008). AFR sənaye istehsalının ölçüsünə görə ABŞ, ÇXR və Yaponiyadan dərhal sonra dördüncü yerdədir. Əhalinin hər nəfərinə düşən ÜDM ildə təqribən 44 min dollardır. Sahəsi 357 min kv. km. Fransa və Ispaniyadan sonra Avropada üçüncü yerdədir, əhalisi 82 milyon nəfər, əhalinin sıxlığı 1 kv. km. 230 adamdır.
1990-cı ildə Qərbi və Şərqi Almaniyanın birləşməsindən sonra ölkə iqtisadi potensialına görə Avropanın iri dövləti oldu. Lakin 1990-cı illərdəki konyunktura «ikili», «parçalanmış» kimi xarakterizə olunurdu. 1990-cı ildə Şərqi Almaniya iqtisadiyyatının iflası 1992-1995-ci illərdə yeni federal torpaqlarda ÜDM-in sürətli inkişafı ilə kompensə olundu (1994-cü ildə bu göstərici Avropada rekord vurmuşdur – 10%). Bu zaman istehsal aparatının, infrastrukturun, təsərrüfat münasibətlərinin və qaydalarının iri həcmli keyfiyyət transformasiyası baş verirdi. Hərçənd qərb torpaqlarında artım çox kiçik idi və şərqdəki iqtisadi yüksəliş «köhnə» AFR-dəki aşağı inkişaf sürətini kompensə edə bilmirdi (ən yaxşı halda ona 0,1% əlavə edirdi).
1995-ci ildən sonra ölkənin şərqində iqtisadiyyatın inkişafı nəzərəçarpacaq qədər ləngidi, 1997-ci ildə isə yeni torpaqlardakı inkişaf sürəti qərb torpaqlarına nisbətən aşağı düşdü. 1997-ci ildə qərb torpaqlarındakı ÜDM 2,4%, şərqdə isə cəmi 1,8% artdı. 2000-ci ildə fərq daha da çoxaldı, 3,2 və 1,1% kimi oldu. Görünür, bunun əsas səbəbi qərblə müqayisədə şərqdə ÜDM-də daha böyük xüsusi çəkiyə malik olan tikinti sənayesinin enişi idi. Bundan başqa, şərqi torpaqlarda xidmətlər sferasının inkişafı ləngimişdi. Bu gün inkişafı gur olmayan yeni torpaqlar alman iqtisadiyyatının lokomotividir. Köhnə federal torpaqlar isə (əsasən Bavariya və Baden - Vyurtemberq) dinamikadan məhrum olmuş şərq torpaqlarını öz ardınca dartır.
1998-ci ildə sentyabrın 27-də Q.Şrederin federal kansler seçilməsi inkişafın «yeni dövrü»nü və «yeni ruhu»nu, konservatorlar dövrünün sonunu simvolizə etdi, təkcə almanlar üçün deyil, bütün Avropa sakinləri üçün dəyişikliklərin olacağına ümid verdi. Hakimiyyətə gələn Şreder dərhal Almaniyanın bazar iqtisadiyyatına hərəkət proqramını, ölkənin itirilmiş rəqabətədavamlılıq mövqelərinin bərpa proqramını elan etdi. Şreder almanlara Neue Mine (yeni mərkəz), «biznesə dost olan sosializm və ya ürəyi olan kapitalizm» vəd etdi. Iqtisadiyyatda liberalizm aşağıdakıları nəzərdə tuturdu: şirkətlərə düşən vergilərin azaldılması, əmək bazarında elastiklik və iş gününün müddətinin dəyişilməsi, əmək haqqı xərclərinin azalması, iqtisadiyyatın ictimai sektorunun modernləşdirilməsi.
2000-ci ildə Şrederin mövqeləri möhkəmləndi. Bunun son pillələrdə durmayan səbəblərindən biri əlverişli iqtisadi konyunktura və işsizliyin yumşaldılması idi. Sabit qiymətlərdə ÜDM-in artımı 1991-ci ildən sonra ilk dəfə 3% yüksəlmiş, hərçənd gözlənilən 3,4% əvəzinə 3,1%-ə bərabər olmuşdur. Lakin yeni minillikdə ümumdünya iqtisadi resessiyası ilə və böyük dövlət xərclərinin zərurətinə gətirib çıxarmış bir sıra təbii kataklizmlərlə əlaqədar olaraq, real ÜDM-in artım sürəti kəskin şəkildə azalmış və 1999-cu ilin ölçüsünə yalnız 2003-cü ildə qayıtmışdır (cədvəl 3.1.).
Cədvəl 3.1.
1996 - 2003-cü illərdə AFR-də real ÜDM-in artımı, %-lə
1996
|
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
0,8
|
1,5
|
1,8
|
1,4
|
3,1
|
0,6
|
0,4
|
1,4
|
2001-ci ilə proqnozlaşdırılmış ÜDM artımı 2,0 – 2,7% həddən artıq şişirdilmiş olduğundan, ilin axırına qədər 1,0-1,7% təshih edilmişdir. Azalmanın əsas səbəbi 2002-ci ildə də davam edə bilən dünya iqtisadiyyatındakı resessiya oldu. 2002-ci il üçün proqnozlaşdırılmış göstəricinin 3%-dən 2-2,4%-ə qədər azalması təkrar oluna bilər və 2%-dən də az ola bilər.
Alman hökumətinin Iqtisadi siyasətinin əsas prioriteti işsizliyin səviyyəsinin azalmasıdır. Ən azı ölkənin qərb hissəsində bu problemi birləşmənin nəticəsi hesab etmək olmaz. 1980-ci illərin ortalarında AFR-də 2 milyon işsiz var idi. 1990-cı illərdə işsizlərin sayı hər il 200-300 min nəfər artmış, onlara yeni federal torpaqlardakı milyondan çox işsiz də əlavə olunmuşdur. Hələ 90-cı illərin əvvəllərində hesab olunurdu ki, şərqdəki yüksək səviyyəli işsizlik keçid dövrünün qısamüddətli təzahürüdür. Indi isə aydındır ki, yeni federal torpaqlar AFR-in sosial-iqtisadi modeli ilə birlikdə xroniki işsizlik strukturunu da əxz etdilər.
1990-cı illər ərzində məşğulluğun azalması qeyd olunurdu. Bu, xüsusilə emaledici sənayedə iş yerləri sayının azalmasında üzə çıxır və belə azalma digər sferalarda yeni iş yerlərinin yaradılması ilə kompensə olunmurdu. Lakin 1998-ci ildə Almaniyada məşğulluğun səviyyəsi bir qədər artdı (0,4%), işsizlərin payı əhəmiyyətli şəkildə azaldı. Hərçənd bu müsbət dəyişikliklər ölkənin məhz qərb ərazilərində baş verirdi. Yalnız 2000-ci ildə işsizliyin nəzərəçarpacaq dərəcədə azalması baş verdi (orta illik göstərici 3,89 min nəfər, 2001-ci ilin əvvəlində işsizliyin səviyyəsi – 9,3%), lakin bu dəyişiklik təkcə qərb ərazilərinə aid idi. Əvvəlki beş ildə işsizliyin səviyyəsi daha yüksək idi (cədvəl 3.2.).
Cədvəl 3.2
Işsizliyin səviyyəsi, işçi qüvvəsi sayının %-i
1996
|
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
2001
|
2002
|
10,4
|
11,5
|
11,0
|
10,5
|
9,6
|
7,7
|
8,2
|
Işsizliyin belə yüksək səviyyəsinin səbəbləri əmək bazarının qeyri elastikliyi və rəqabətədavamlılığın olmamasıdır. AFR-də fəaliyyət göstərən əmək qanunvericiliyi alman işçi qüvvəsini dünyanın ən bahalı işçi qüvvəsinə çevirir və işsizlərin işlə təmin olunmalarını stimullaşdırmır. Hərçənd Almaniyada yüksək ixtisaslı əmək resursları və dünyanın ən yaxşı təhsil səviyyələrindən biri olsa da, qeyri elastiki əmək bazarı ölkənin iqtisadi artımına ciddi maneələr yaradır. Bazarın sərt şəkildə tənzimlənmə səbəbindən sahibkarlar, xüsusilə də aparıcı sahələrdə yeni iş yerlərini açmaqda maraqlı deyillər. Qarantlarla müdafiə olunmuş işçilər effektiv şəkildə işləməkdə maraqlı deyillər. Bir çox hallarda işverənlər üçün yüksək ixtisaslı və bahalı alman fəhlələrinin xidmətlərindən istifadə etmək əvəzinə aşağı təhsilli xariciləri işə dəvət etmək daha sərfəli olur.
2000-ci ilə qədər AFR-də inflyasiyanın sürəti nisbətən stabil idi. 1996-cı ildə inflyasiya sürəti 1,2%, 1997-ci ildə 1,5%, 1998 və 1999-cu illərdə 0,6% təşkil edirdi. 2000-ci ildə 2,1%-ə qədər kəskin artım baş verdi. Bu göstərici 2000-ci ilin avro zonası üzrə (2,3%), həmçinin ABŞ və Kanada üzrə (uyğun olaraq 3,4 və 2,7%) orta göstəricidən aşağı olsa da, mənfi dinamikanın başlanğıcı kimi narahatlıq döğurmaya bilməz, çünki işsizliyin yaratdığı sosial gərgindliyi daha da gücləndirir.
2000-ci ildə qiymət artımının xarici inflyasiya faktorlarına aşağıdakılar aiddir. Neft qiymətlərinin yüksəlməsi 2000-ci ilin sentyabrında sürücülərin kütləvi etirazlarına gətirib çıxardı və nəticədə Q.Şreder enerjidaşıyıcıların qiymət yüksəlməsinin sosial güzəştləri ilə razılaşmağa məcbur oldu. Bundan başqa «inək quduzluğu»nun aşkar olunması nəticəsində ət qiymətlərinin artımı qiymətlərin ümumilikdə yüksəlməsinə gətirib çıxardı. 2001-ci ildə inflyasiyanın artım templəri 1,9-2,1% hüdudunda idi.
Xarici iqtisadi əlaqələr. Almaniya dünyanın ən mühüm ixracatçılarından və idxalatçılarından biridir. Almaniya
1998-ci ildə malların ixrac həcminə (539,7 milyard dollar və ya bütün dünya ixracının 10%-i) və idxal həcminə görə (466,6 milyard dollar və ya dünya idxalının 8,4%-i) ikinci yeri tuturdu. Xidmətlərin ixracı üzrə isə onun mövqeləri daha kasaddır və dördüncü yerdədir (75,7 milyard dollar və ya 5,9%). Xidmətlərin idxalına görə ölkə ikinci yerdədir (121,8 milyard dollar, dünya idxalının 9,4 %-i).
AFR-in xarici ticarət tərəfdaşları əsasən sənaye cəhətdən inkişaf etmiş ölkələrdir (75%) və onların əksəriyyəti AB ölkələridir (55%). Almaniyanın xarici ticarətində aparıcı mövqelər Fransaya məxsusdur (ixracın 12%-i, idxalın 11%-i). Daha sonra Böyük Britaniya (uyğun olaraq 8 və 6,3%), Niderland (7,7 və 8,2%), Italiya (7,6 və 8,4%), ABŞ (7,9 və 5,3%) və Lüksetiburqla Belçika (6,8 və 6,0%) gəlirlər.
AFR xaricdə birbaşa kapital qoyuluşlarının həcminə görə dünyada dördüncü yerə çıxdı – 9,5%. Birbaşa kapital qoyuluşları Qərbi Avropada (Fransa, Isveçrə, Benilyüks, Britaniya) və Şimali Amerikada cəmlənmişdir. Almaniyanın əsas investisiya tərəfdaşı adəti üzrə ABŞ olaraq qalmaqdadır (xarici investisiyaların 30%-i). Kapital qoyuluşlarının ümumi həcminin 44% -i inkişaf etməkdə olan ölkələrin payına düşür və investisiyaların böyük hissəsi sənaye cəhətdən inkişaf edən iri ölkələrə qoyulur (Braziliya, Argentina, Hindistan).
Almaniya xarici kapital qoyuluşları üçün cəlbedici ölkədir. Xarici kapitalın iştirakı ilə işləyən sənaye və ticarət müəssisələrinin xüsusi çəkisi 18%, emaledici sənayedə 22%, o cümlədən kimya sənayesində 30%, elektrotexnikada 27%-dir. Xarici TNK iri kapitalın strukturunda mühüm yer tuturlar. AFR-in 30 nəhəng şirkətindən təqribən üçdə biri xarici kapital tərəfindən nəzarət olunur. Bunlar «Esso» (Esso), «Opel» (Opel), «Yunilever» (Unilever), «Doyçe Şell» (Deutsche Shell) və başqalarıdır.
Almaniya Avropa birliyinin monetar və siyasi inteqrasiyasının lokomotividir. Bu inteqrasiya birliyinin inkişafı, əsasən, AFR-in iqtisadi sisteminin dinaikasından asılıdır. L.Erxardın islahatları nəticəsində təşəkkül tapmış Almaniya iqtisadiyyatı bu gün bəzi geri çəkilmələrlə birlikdə yüksəliş mərhələsindədir. Buna baxmayaraq, islahatlar tələb olunur. Dəyişikliklərin mərkəzində əmək bazarı yerləşməlidir, çünki kütləvi işsizlik ölkənin gələcəyi üçün daha böyük təhlükədir. Bu ölkədə tam məşğulluğa nail olmağın yolunu əmək haqqının böyük diferensiallaşmasında görürlər və bu da sosial dövlətin məqsəd və prinsiplərinə tam uyğundur.