ABŞ hökumətinin büdcəsi hakimiyyətin icraedici və qanunverici qollarının ümumi cəhdlərinin nəticəsidir. Icra hakimiyyəti büdcəni hazırlayır. Qanunverici hakimiyyət vergilər və xərclər haqqında qanunlar qəbul edir və büdcə onlar vasitəsilə yerinə yetirilir. ABŞ-ın büdcə prosesini ümumilikdə üç əsas mərhələyə bölmək olar:
Vətəndaş müharibəsinə qədər (1861-1865) konqres vergilərə və xərclər maddəsinə idarəetmə orqanı kimi təsir göstərirdi. 1854-cü ildə nümayəndələr palatası komitə sistemini təşkil etdi. Maliyyə məsələləri nümayəndələr palatasının büdcə xərclərinin ödənilməsi üzrə vəsait komitəsinə göndərilirdi. Senat həmçinin maliyyə komitəsi yaratmışdır. Bu maliyyə komitəsi xərclər və gəlirlər haqqında qanun layihələri ilə məşğul olurdu. Sonralar büdcə xərclərinin ödənilməsi üzrə vəsait komitəsi yalnız vergilər haqqında qanun layihələrini nəzərdən keçirməyə başladı. Xərclər haqqında qanun layihələrini nəzərdən keçirmək üçün təxsisatlar üzrə komitə yarandı. Buna bənzər strukturlar senatda da yaradıldı. Xərclər barədə qanun layihələrini nəzərdən keçirən senat komitəsi elə bu cür də adlandırılmağa başladı.
1921-ci ilə qədər hər bir nazirlik büdcə sifarişini hazırlayır və bilavasitə konqresə təqdim edirdi. Bu vaxta qədər ABŞ-da maliyyə daxilolmalarının nəzərə alınması şərtilə federal hökumətin uzlaşdırılmış məxaric tələblərindən ibarət olan və ümumi maliyyə planı şəklində işlənmiş vahid federal büdcə yox idi. 1921-ci ildə konqres xəzinədə büdcə bürosu yaratdı. Ümumi büdcənin hazırlanma və konqresə təqdim edilmə məsuliyyəti büronun üzərinə qoyulmuşdur. Elə həmin 1921-ci ildə «Büdcə və hesabat haqqında» ümumamerika qanunu qəbul edildi. Bu qanun büdcə islahatlarının istiqamətini müəyyənləşdirdi, konqres bütünlüklə dövlət prioritetlərini əks etdirən büdcə layihəsinin təqdim edilməsini ilk dəfə olaraq prezidentə tapşırdı. 1940-cı ildə büdcə bürosu yenidən ABŞ prezidenti idarəsinin tabeliyinə keçdi. Bununla da, prezident büdcəyə görə bilavasitə məsuliyyəti öz üzərinə götürdü.
Ikinci Dünya müharibəsindən sonra, xüsusilə 1960-cı illərdə federal büdcənin ölçüləri kəskin şəkildə artır, hökumətin maliyyə fəaliyyətinin uzunmüddətli proqramlaşması inkişaf edirdi. Büdcə maliyyələşmələri proqramlarının uzlaşmasında, qarşılıqlı bağlılığında və effektivliyinin qiymətləndirilməsində yeni səviyyənin zəruriliyi yarandı. 1970-ci ildə büdcə idarəsini udan inzibati –büdcə idarəsi yarandı. Əvvəlki funksiyalara idarəetmə funksiyaları, həmçinin federal proqramların effektivliyini qiymətləndirmək səlahiyyətləri, həm federal administrasiya, həm də ştatlar səviyyəsində idarələrarası razılaşmaların genişləndirilməsi səlahiyyətləri əlavə edildi.
Konqres büdcə prosesinin mərkəzləşdirilməsinin və maliyyə məsələlərinə icra hakimiyyətinin təsirinin istənilən gücləndirilmə cəhdlərinə kəskin reaksiya göstərirdi. Büdcənin icrasına nəzarət haqqında qanuna (1974) əsasən konqresin büdcə idarəsi yaradılmışdır. Bu, prezident yanında inzibati-büdcə idarəsinə analoji struktur idi. Qanun həmçinin oktyabrın 1-ni maliyyə ilinin başlanğıcı təyin etdi və büdcə prosesinin təqvim qrafikini təsdiq etdi. Qanun 1976-cı il oktyabrın 1-dən qüvvəyə mindi. Bir - birlərini növbələyən dəyişikliklərin dərinliyinə görə bu qanunu «büdcə islahatı» adlandırırdılar.
ABŞ-ın müasir büdcə prosesi əsas dörd qanunla nizamlanır. Bunlar 1921-ci ildə qəbul edilmiş və bir çox dəişikliklərə məruz qalmış prezident büdcəsi haqqında qanun, büdcə nəzarəti və fondların dondurulması barədə 1974-cü il qanunu, balanslaşdırılmış büdcə və büdcə kəsirinə nəzarətin fövqəladə tədbirləri barədə 1985-ci il qanunu (1987-ci ilin redaktəsi) və büdcəyə nəzarət barədə 1990-cı il qanunudur. Axırıncı üç qanuna 1990-cı illərdə çoxsaylı düzəlişlər, dəyişikliklər və əlavələr daxil edilmişdir.
Qanunverici büdcə prosesi daxilində üç paralel və qarşılıqlı əlaqədar proses baş verir. Birincisi növbəti maliyyə ili üçün federal büdcə layihəsinin beş əsas parametrinin müəyyənləşdirilməsidir:
Bu göstəricilər konqresin hər iki palatasının federal büdcə layihəsi üzrə birgə qətnaməsində təsbit edilir. Qətnamə konqresin prosessual sənədi kimi federal büdcənin əsas tərkib hissələrini bir yerə bağlayır. Hər iki palatanın büdcələri üzrə birgə qətnamə layihələri onların hər birinin büdcə komitələri vasitəsilə tərtib olunur. Birgə qətnamə konqres tərəfindən qanunlar üçün nəzərdə tutulmuş qaydada, yəni hər iki palatanın sadə səs çoxluğu ilə təsdiq olunur, lakin prezidentin imzasını tələb etmədiyinə görə qanuni qüvvəyə minmir. Ona görə də prezident vetosu qətnaməyə şamil edilmir. Birgə qətnaməyə federal büdcə vəsaitlərinin funksional kateqoriyalar üzrə, yəni federal hökumətin fəaliyyətinin əsas prioritetləri üzrə bölüşdürülməsi daxildir.
Ikinci mərhələ – bu və ya digər proqramın və ya fəaliyyət növünün sanksiyalaşdırılması, ona sərf edilə bilən vəsaitlərin son həcminin müəyyənləşdirilməsi və proqramın məqsədlərinin ifadə edilməsidir. Lakin təxsisatlar funksional kateqoriyalar üzrə deyil, nazirliklər və idarələr üzrə ayrılır.
Konqresdə büdcə prosesinin üçüncü mərhələsi komitələrin təxsisatlar üzrə fəaliyyətidir. Senatın və nümayəndələr palatasının tərkibində belə komitələrin sayı hal - hazırda 13-dür. Onların səlahiyyəti yalnız bilavasitə konqres tərəfindən nəzarət olunan diskresion xərclərə (konqresin sərəncamında olan xərclər) aid edilir. Diskresion xərclər üç kateqoriyaya bölünür: müdafiə, beynəlxalq fəaliyyət, daxili proqramlar.
ABŞ-dakı büdcə prosesi cədvəl 2.4.-də göstərilmişdir.
Cədvəl 2.4.
ABŞ-da büdcə prosesi
Müddət |
Fəaliyyət |
10 noyabr |
Prezident tərtib edilmiş büdcəni nəzərdən keçirilmək üçün konqresə təqdim edir |
Noyabrın 25-dən sonra (cavabın alınmasından 15 gün sonra) |
Prezident illik büdcə təklifini nəzərdən keçirilmək üçün konqresə təqdim edir |
Dekabrın ilk bazar ertəsi |
Prezident büdcəni konqresə göndərir |
Yanvarın ilk bazar ertəsi ilə fevralın ilk bazar ertəsi arasındakı dövr |
Prezident konqresə sekvestr qoyma barədə ilkin məruzə təqdim edir |
Fevral |
Ölkədə vəziyyət barədə büdcə müraciətnaməsinin oxunuşu |
15 mart |
Konqresin komitələri büdcə parametrlərinin qiymətlərini qətnamə şəklində hər iki palatanın büdcə komitələrinə xəbər verirlər |
1 aprel |
Büdcə komitələri büdcə üzrə saziş komisiyasının məruzəsi formasında büdcənin yoxlayıcı rəqəmləri üzrə ilk tövsiyə barədə məlumat verirlər |
15 aprel |
Konqres ilkin büdcə tövsiyələrini qəbul edir |
15 may |
Konqresin komitə və komisiyaları təsdiq olunmuş bütün qanun layihələri barədə məlumat verirlər. Birinci büdcə tövsiyəsinin qəbul edilməsindən sonra konqres gəlirlərin və xərclərin (təxsisatların) qanun layihələrinin müzakirəsi barədə nümayəndələr palatasının plenar iclasına başlayır |
30 iyun |
Nümayəndələr palatası təxsisatlar barədə qanunlar üzərində işi yekunlaşdırır |
15 iyul |
Prezident büdcənin vəziyyəti barədə aralıq icmalı təqdim edir |
20 avqust |
Inzibati –büdcə idarəsi sekvestr qoyma barədə aralıq məruzəni təqdim edir |
Sentyabr, Əmək günündən 7 gün sonra |
Konqres xərclər və gəlirlər barədə bütün qanun liyəhələrini nəzərdən keçirir |
15 sentyabr |
Konqres büdcəni ikinci oxunuşdan qəbul edir |
25 sentyabr |
Konqres büdcə haqqında razılaşdırılmış qanunu qəbul edir |
1 oktyabr |
Yeni maliyyə ilinin başlanğıcı |
ABŞ konqresində büdcə prosesinin qeyri-islah xarakteri onunla izah olunur ki, amerikalı qanunvericilər öz fəaliyyətlərinin əsasını hərtərəfli büdcə kodifikasiyası və nizamlanması prinsipi ilə yox, qanunvericilərlə Ağ Ev arasında uyuşqan büdcə sövdələşmələri mexanizmi ilə qurdular. Bu mexanizm tez-tez dəyişən siyasi və iqtisadi şəraitdə yaxşı işləyir. Məhz bu keyfiyyət və istənilən partiyadan olan konqres rəhbərliyinin hər il Ağ Evlə növbəti maliyyə ili üçün federal büdcə layihəsi üzrə, həm də digər prinsipial məsələlər üzrə gedən sövdələşmələrində özü üçün siyasi nəzarət təmin etmək istəyi ABŞ-ın daxili siyasətinin mühüm sferası (federal büdcənin hər il nəzərdən keçirilməsi və təsdiqi) üzərində qanunverici nəzarətin sərt və hərtərəfli formalarının yoxluğunu müəyyənləşdirir.