2.3.1. ABŞ-da büdcə quruluşu

2.3.1. ABŞ-da büdcə quruluşu

Amerika federasiyasının büdcə quruluşu ABŞ Konstitusiyası ilə nizamlanır. 1787-ci ildə qəbul olunmuş bu sənəddə ştatlar digər öhdəliklərlə birlikdə dövlət xərc­lərini həyata keçirmək hüququnu da federativ ittifaqa ötü­rürdülər (federasiyanın ali qanunverici orqanı kimi konq­resin məcburi sanksiyası ilə). XX əsrdə ABŞ-ın büdcə quru­luşu, xüsusən fede­ral büdcə əhəmiyyətli dəyi­şik­liklərə məruz qaldı. Dövlət büdcəsinin ölçüləri, o cüm­lədən ölkənin ÜDM-da onun payı dəfələrlə dəyişikliyə uğra­mış, gəlirlərin və xərclərin strukturu bir neçə dəfə dəyişmiş, mərkəzin, ştatların və yerli hakimiyyət orqan­larının sərəncamlarında olan vəsaitlərin nisbəti dəyiş­mişdir. ABŞ-ın büdcə quruluşu çox və ya az səviyyədə daya­nıqlı formasını yalnız son iki-üç onillikdə almışdır, lakin onun təkmilləşmə prosesi indi də davam edir.
Bütün inkişaf etmiş ölkələrdə olduğu kimi, ABŞ büdcəsi də üç əsas funksiyanı yerinə yetirir:

  • dövlət maşınının saxlanması (idarəetmə aparatı, ordu və s.);
  • əlverişli sosial mühitin olması və mümkün gərginlik mənbələrinin aradan qaldırılması məqsədilə əhalinin müx­tə­lif sosial qrupları və ərazilər arasında gəlirlərin bölüş­dürülməsi;
  • büdcədən iqtisadi artımın stimullaşdırılma aləti kimi, sahibkarlığın inkişaf şərtlərinin müdafiəsi kimi isti­fadə edilmə­si.

ABŞ-ın  federativ quruluşu büdcə-vergi prose­si­nin çox mühüm xüsusiyyətini şərtləndirir. Bu, üç sistemin – dövlət gəlir­lərinin, dövlət xərclərinin və büdcələrarası münasibət­lərin («büdcə federalizminin») dəqiq qarşılıqlı təsiridir. Büdcə federalizmi sisteminin yaradılması və mü­dafiəsi vacib və mürək­kəb məsələdir. Məsələ bundadır ki, büdcələrarası münasibətlər sferasında sayca daha çox və ziddiyyətli olan iqtisadi, siyasi, etnik və digər faktor və maraqlar qarşılaşır. Bu problemin həlli, hər şeydən əvvəl, hakimiyyətin hər bir səviyyəsində daxilolmaların öz mən­bələrinin mövcudluğuna, həmçinin bütün ştatları və yerli hakimiyyət orqanlarını əhatə edən «yuxarıdan aşağıya köməyə» əsaslanır.
ABŞ-ın büdcə quruluşu federativdir və üç səviy­yədən ibarət­dir:
*federal büdcə;
*50 ştatın büdcəsi – federasiya üzvləri;
*12,7 min inzibati, təsərrüfat-sahibkar, mədəni-maa­rifçi və digər yerli şöbələrin (qraflıqlar, bələdiyyələr, taun­şiplər, xüsusi darilər və s.) büdcələri.
ABŞ-ın federal büdcəsi vəsaitlərin xərclənməsinin əsas istiqamətləri və proqramları üzrə, daxilolma mən­bələri üzrə bölüşdürülən hökumətin bütün xərc və gəlir­lərinin müntəzəm şəkildə təsdiq olunan ətraflı smetasıdır. Büdcə gəlirləri vergi və qeyri- vergi daxilolmalarından ibarətdir və birincilər daha böyük hissəni əhatə edir.
Federal büdcənin məxaric və mədaxil hissələrinin struk­turu hər il dəyişikliyə uğrayır. Bu dəyişikliklər əsasən dövlətin qurduğu büdcə-maliyyə siyasətindən asılıdır. ABŞ-ın federal büdcəsinə siyasi hadisələr güclü təsir göstərir. Ona görə də dövlətin iqtisadi strategiyasını prezident adminis­trasiyası müəy­yənləşdirir. B.Klintonun admi­nistrasiyası qarşısında demok­ratların sayasi baza­larının möhkəmlən­di­ril­məsi məsələsi dayanmışdır. Ona görə də büdcə üstün­lükləri hərbi xərclərdən sosial xərc­lərə keçdi.
1994-cü ilin fevralında B.Klinton konqresə 1999-cu ilə qədərki büdcə strategiyasını təqdim etdi. ÜDM-də  federal xərc­lərin payını 21,5%-ə qədər azaltmaq, ümumi vergi yükünü 19,2%-ə qədər və ya ÜDM-in 1%- i qədər artırmaq təklif olu­nur­du. Hərbi xərclərin 250 milyard dollara qədər azal­dıl­ması və onların federal büdcədəki payının 1990-cı ilin axırına qədər 14%  azaldılması təklif olunurdu. Administrasiyanın əsas prio­ri­teti sosial sfera elan olunmuşdur. Bunlar səhiyyəyə, təh­silə, işçi qüv­və­sinin yenidən hazırlanmasına, dövlət köməyinə ayrı­lan xərclər idi. 1990-cı illərin axırlarında federal hökumətin sosial xərcləri təqribən 1,5 dəfə artmalı və 1,24 trilyon dollar və ya bütün federal xərclərin üçdə ikisini təşkil etməli idi.
1997-ci ildə sosial ehtiyaclarla bağlı xərclər federal təx­sisatların 60%-dən çoxunu (təqribən 936 milyard dollar) təşkil etdi. Klintonun sosial büdcəsində ən tez artan maddələr səhiy­yə və sosial təminatla bağlı xərclər idi. Iqtisadi proqram­lara gəlincə, prezident admi­nist­rasiyası kənd təsərrüfatı, nəqliyyat, energetika, ətraf mü­hitin mühafizəsi, elm və tex­n­i­ka ilə bağlı xərcləri, demək olar ki, dondurmuşdu. Klintonun yeritdiyi büdcə siyasətinin rəqibləri onu sosialist adlandırır və üstündə Klintonun adı yazılmış şüarlarla çıxış edirdilər. Həmin şüar­larda pre­zidentin soyadının birinci hərfi çarpaz­laşmış oraq və çəkiclə əvəz olunurdu (Clinton).
Sosial xərclərin artması Klinton administrasiyasının siyasi istiqamətini əks etdirdiyi kimi, XX əsrin son onil­liyində ABŞ iqtisadiyyatında baş vermiş obyektiv prosesləri də əks etdirirdi. Sosial proqramlar iki mühüm funk­siyanı yerinə yetirir: insan kapitalına yatırılan inves­tisi­ya­ları təmin edir və cəmiyyətdə sosial stabilliyin qarantı olur.
B.Klintonun 2001-ci ilə olan səkkizinci və sonuncu büdcəsi Birləşmiş Ştatların dövlət borcunun, yəni 5,7 trilyon dolların azaldılmasının başlanğıcı oldu. Bu məq­sədlərə, xüsusi halda, profisitin üçdə ikisi getdi. Ağ Evdə sənədi təqdim edən pezident qeyd etdi ki, bu yolla dövlət borcunu 2013-cü ilə kimi tamamilə ləğv etmək olar. O deyirdi: «Biz beş il əvvəl heç arzulaya bilmədiyimiz məqsədə çatmaq –Amerikanı 1835-ci ildən bəri ilk dəfə borclardan azad etmək yolundayıq». Buna baxmayaraq, Klinton sonacan öz sözündən çəkilmədi: 2001-ci il xərc­lərinin 23%-i sosial təminat sisteminə, 12 – «Medikeyr» (Medicare) proqramına; 16 – ölkənin müda­fiə­sinə; 7 – «Medi­keyd» (Medicaid) proqramına; 12 –digər xərc­lərə, məsələn fer­mer­lər üçün subsidiyalara və aztə­minatlılar üçün dotasiyalara; 11% - dövlət borcu üzrə faizlərin ödənilməsinə getdi.
C.Buş 2002-ci ilin büdcəsini «ağıllı və məsuliyətli» adlandırdı. Bu büdcədə əsas diqqət ABŞ-da təhsil sis­te­minin möhkəmləndirilməsinə yönəlirdi. Büdcə, xüsusi hal­da, amerikalı şagirdlərin mütaliə təlimi ilə bağlı vəsait­lərinin üç dəfə artırılmasını nəzərdə tuturdu. Bu məqsədlə 5 il ərzində 5 milyard dollar ayrılmışdır. Prezident ölkənin hərbi büdcəsini 4,8% artırmaq təklifi ilə çıxış etdi. ABŞ-ın 2004-cü il büdcəsi 2 trilyon 230 milyard dollar olub, Amerika iqtisadiyyatının stimullaşdırılma planlarını da daxil edir. Bununla belə, C.Buş büdcənin üstün maddələri kimi müdafiəni, daxili təhlükə­siz­liyi və terrorizmlə mübarizəni göstərdi. Məsələn, 2004-cü ilin müdafiə büdcəsi təqribən 400 milyard dollar idi. Bu, 2003-cü ilin büdcəsi ilə mü­qayisədə  4,5 % çoxdur və 1982-ci ildən sonra ən böyük rə­qəmdir. Daxili təhlükəsizlik və terrorizmlə mübarizə xərc­ləri də sürətlə artır, təqribən 10% yüksələrək, 40 mil­yard dolları keçir. Bu vəsaitlərin əsas hissəsi yeni na­zir­liyin formalaşdırılması üçün nəzərdə tutulmuşdur. Nazirlik milli təhlükəsizliyə və terrorizmlə mübarizə üzrə mütə­xəs­sislərin hazırlanmasına cavab verməlidir. Bundan başqa, Co­lumbia kosmik gəmisinin qəzaya uğraması səbə­bindən, büdcədə kosmosla bağlı maddə dəyişdirilmişdir. Buş NASA büdcəsinin 470 milyon dollar artırılmasını lazım bildi. Son 10 ildə NASA büdcəsi azalırdı. Məsələn, «Şattl» proqramı 2003-cü ildə 3,2 milyard dollar olmalı idi. Bu isə əvvəlki illə müqayisədə 75 milyon dollar azdır. Prezident adminis­tra­si­ya­sının nüma­yəndəsinin sözlərinə görə, büdcənin artırılması planlaşdırılmışdır, lakin Columbia qəzası onu sürətləndirdi. Buşun təklifi ilə NASA büdcəsi 15,47 milyard dollara qədər artırıldı.
Federal büdcə barədə danışarkən büdcə kəsiri problemindən yan keçmək olmaz. Bu problem yalnız B.Klintonun hakimiyyətə gəlişi ilə həll olunmuşdur. Kəsirli maliyyələşmə dövrü təqribən 40 il davam etmişdir (60-cı illərdən başlayaraq). Büdcə kəsiri 1960-cı ildə 1,2 milyard dollar, 1970-ci ildə 2,8 milyard dollar, 1980-ci ildə 73,8 milyard dollar, 1990-cı ildə 220,4 milyard dollar olmuşdur. ABŞ-ın 2004-cü il büdcəsi 304 milyard dollar kəsiri ilə oldu. C.Buş öz atasından da irəli getdi. Həmin dövrə qədər Amerikanın ən böyük büdcə kəsiri (290 milyard dollar) 1992-ci ildə böyük Buşun hakimiyyəti dövründə olmuşdur. 2004-cü il büdcəsinin kəsiri əsasən Irakdakı hərbi əməliyyatlarla və bu regionda sülhün müdafiəsi proqramı ilə şərtlənir.
Federal hökumətin büdcə ili oktyabrın 1-də baş­layır və gələn il  sentyabrın  30-da qurtarır. Əksər hallarda isə iyulun 1-dən gələn il iyulun 30-a kimi davam edir. Ştatların yarısın­dan çoxu büdcənin iki illik tərtibini təcrü­bədən keçirirlər. Yerli inzibati vahidlərin əksəriyyətində büdcə ili təqvim ili ilə üst - üstə düşür.
ABŞ-da ştatların və yerli orqanların büdcələri çox müstəqildir. Onları inzibati vahidlərin idarəetmə or­qanları tərtib edir, təsdiq edir və icra edir. Federal höku­mət orqan­ları ştatların büdcələrinə birbaşa nəzarət etmək səlahiyyətinə malik deyil. Ştatların hökumət orqanları maliyyənin və büdcənin vəziyyəti barədə federasiya qar­şısında hesabat vermirlər. Ştatların əksəriyyətində büd­cənin tərtib edilməsi icra hakimiyyəti başçısının səla­hiyyətində yerləşir və ona tabe olan maliyyə orqanı tərə­fin­dən həyata keçirilir. Xərclərin smetasını büdcə və ma­liyyə bürosu, gəlirlərin smetasını isə vergi və başqa or­qanlar hazırlayır. Büdcə layihəsi yerli qanun­ve­rici orqan­lara göndərilir.
Ştatların ən iri xərcləri maarif (büdcələrin məxaric hissəsinin 35%-i), sosial təminat (13%), səhiyyə (9%), yol tikintisi və yolların saxlanması, ətraf mühitin mühafizəsi, mənzil tikintisi və kommunal təsərrüfatla bağlıdır.
Ştatların qanunvericiliyi inzibati –ərazi vahidlərinin – qraflıqların və dairələrin əhalisinin sayını və ərazisinin ölçüsünü nizamlayır. Qraflıqların və dairələrin hökumət orqanları onların tərkibində olan ərazilərin – bələ­diy­yə­lərin, qəsəbələrin, məktəb və xüsusi dairələrin regional höku­mətləri qismində çıxış edir. Ştatlardan fərqli olaraq, qra­flıqlar və onların idarəetmə orqanları daha az müs­tə­qildirlər və federal hökumətin, ştat hökumətlərinin yürüt­düyü iqtisadi siyasətə əsaslanırlar.
Əhali üçün həyati əhəmiyyəti olan sahələrdə inzi­bati nəzarətin həyata keçirilməsi üçün xüsusi dairələr yara­dılmışdır. Bunlar küçələrin işıqlandırılması, su tə­mi­natı, kanalizasiya, təbii ehtiyatların mühafizəsidir. ABŞ-da xüsusi dairələrin 22 tipi mövcuddur.
Məktəb dairələri xüsusi dairələrin növ müxtə­lif­liyidir. Onlar orta və ibtidai təhsil müəssisələrinin inzibati mə­­sələ­lərinin və maliyyə problemlərinin həll edilməsi üçün yaradılır.
Ənənəvi olaraq yerli büdcələrdən maliyyələşdirilən xid­mətlər polis (1990-cı illərdə orta hesabla – 73%), yanğın­sön­dür­mə (100%), sanitar (100%), rekreasion (75%) xidmətlərdir. Ümum­dövlət xərclərində yerli büd­cə­lərin infrastrukturla bağlı payı çox böyükdür. 90-cı illərdə bu rəqəm orta hesabla 40% olmuşdur. Yerli büdcələr dövlət istehlakının maliyyələş­diril­məsi – mal və xid­mət­lərin alın­ma­sı, dövlət idarələrinin və müəs­sisə­lərinin fəhlə və qulluqçu­larına əmək haqqının verilməsi üçün istifadə olunur (90-cı illərdə orta hesabla 50%-ə qədər). Əhalinin aztəmi­natlı təbəqəsi üçün mənzil tikintisində yerli hakimiyyət orqan­larının iştirakı böyükdür (50%-dən yuxarı). Artıq deyildiyi kimi, yerli administrasiya xərclərinin ən böyük hissəsi təhsilin payına düşür. Bu xərclər 1990-cı ildən 1996-cı ilə qədər təqribən 38% artmışdır.
Yerli hakimiyyət orqanlarının büdcələri xüsu­siləşmiş büdcələrdir. Dövlət idarəetməsinin hər bir şöbəsi öz büd­cə­sini müstəqil şəkildə tərtib edir, nəzərdən keçirir və icra edir.
Dövlətin maliyyə sistemində xüsusi fondlar mü­hüm yer tutur. Xüsusi fondlar müstəqil maliyyə müəs­sisələri kimi fəaliyyət göstərir. Onlar məqsədli təyinata malik olan pul resurslarının toplusunu ifadə edirlər. Fondların gəlirləri vergi və qeyri- vergi daxilolmaları, həm­çinin federal büdcə vəsait­lə­ri hesabına formalaşır. Xüsusi fondlara aşağıdakılar daxildir:

  • sosial sığorta fondları – qocalığa görə, ailə baş­çısını itirdiyinə görə, sağlamlığa görə və başqaları;
  • təsərrüfat fəaliyyətinin tənzimlənməsi üçün nə­zər­də tutulmuş iqtisadi fondlar: investisiya fondları, kon­yunktur fondlar, yenidənqurma və inkişaf fondu və s. Bu fondların vəsaitləri şəxsi şirkətlərin və azrentabelli dövlət müəssisə­lərinin maliyyələşdirilməsinə yönəldilir;
  • sənayedə, tikintidə aparılan elmi tədqiqatların ma­liyyə müdafiəsi üçün istifadə olunan elmi-tədqiqat fondları, həmçinin fundamental tədqiqatları həyata keçirən dövlət elmi mərkəzlərinin saxlanması;
  • hərbi – siyasi fondlar – əsasən prezidentin sərən­camında olan və xüsusi əhəmiyyət kəsb edən əlavə məqsədli tədbirləri maliyyələşdirən ehtiyatlar.

Top