ABŞ-ın bank sisteminin müasir vəziyyəti qloballaşma və beynəlmiləlləşmə proseslərinin dərinləşməsi və transmilli şirkətlərin artımı ilə xarakterizə olunur. Iri bankların sayına görə liderlik edən ştatlar Kaliforniya, Illinoys, Nyu-York, Pensilvaniya, Texas və Floridadır. Bu ştatlar əlverişli coğrafi vəziyyətinə, inkişaf etmiş sənayesinə və TNK-ların çoxsaylılığına görə fərqlənirlər.
Bütün kommersiya bankları hüquqi statusuna görə milli və ştat banklarına bölünürlər. Birincilər federal hökumət tərəfindən, ikincilər isə ştat hakimiyətləri tərəfindən lisenziyalaşdırılır və nəzarət olunur. Rəqabətin güclənməsi şəraitində kommersiya banklarının yapon bankları ilə qovuşmaları nəticəsində Amerikanın bank institutlarının sayı daima dəyişir. Belə ki, 1994-cü ilin axırında kommersiya bankların sayı 40,9 min idisə, 1998-ci ilin sonunda 8871 idi.
2000-ci ildə ABŞ-ın iri kommersiya bankı «Çeyz Manhetten bank» (Chase Manhattan Bank) idi. Onun aktivləri 365521 milyon dollar təşkil edirdi. Ikinci yerdə «Sitikorp» (Citicorp) – 310897 milyon dollar, üçüncü yerdə –Şimali Karolinadakı Milli bank (National Bank) -264562 milyon dollar – dururdu. Nyu-Yorkda səkkiz iri bank, Oqayoda beş, Şimali Karolinada dörd, Alabam və Kaliforniyada hərəsində üç iri bank var. ABŞ-ın bank sistemində əhəmiyyətli rolu xarici banklar oynayır (260-dan çox). Onların yerli bazardakı payı 1982-ci ildəki 14%-dən 1997-ci ildəki 21%-ə qalxmışdır. Kaliforniyada yapon bankları bank xidmətləri bazarının 25%-nə nəzarət edirlər.
ABŞ-ın bank sistemində xüsusi rolu investisiya bankları oynayır. Onlar qiymətli kağızlarla bağlı əməliyyatların iki əsas növünü - şirkətin qiymətli kağızlarının emissiyasını və yerləşdirilməsini həyata keçirirlər. Iri investisiya banklarından aşağıdakıları göstərə bilərik: «Merril Linç» (Merryl Lynch), «Pirs» (Pirs), «Leman brazers» (Leman Brothers) və başqaları.
ABŞ-ın kredit sistemində mühüm rolu sığorta şirkətləri oynayır. XIX əsrin birinci yarısında sığortanın ən yayılmış növü əmlakın sığortalanması idi. 1900-cü ildə həyatı sığortalayan şirkətlər cəlb edilmiş əmanətlərin həcminə görə birinci yerə çıxdılar. Indiki zamanda sığorta şirkətləri böyük pul vəsaitlərini cəlb edirlər. Onlar pensiya fondları ilə birlikdə borc kapitalı bazarına hər il 68-76 milyard dollar uzunmüddətli birləşmiş əmanətlər təqdim edirlər. Onların investisiyalarının əsas obyekti şirkətlərin istiqrazları və dövlətin qiymətli kağızlarıdır.
Ikinci dünya müharibəsindən sonra şirkətlərin pensiya fondları borc kapitalları bazarında mühüm rol oynamağa başladı. Onların sahibkar və fəhlələrin üzvlük haqlarından yaranmış kapitalları 1967-ci ildən sonra iki dəfədən çox artmış, 2000-ci ildə 207 milyard dolları keçmişdir.
ABŞ-da dövlətə məxsus olan və şəxsi pensiya müəssisələri mövcuddur. Dövlətin pensiya fondlarının vəsaitləri dövlət qulluqçularının üzvlük haqlarından yığılır və xəzinə istiqrazlarına investisiya olunur. Şəxsi pensiya fondları əsasən korporasiya qulluqçularının və sahibkarların üzvlük haqları hesabına yaradılır. Şəxsi pensiya fondlarının vəsaitləri əsasən şirkətlərin səhm və istiqrazlarına yatırılır. Bu mənada onlar investisiya şirkətləri ilə rəqabət aparırlar. Investisiya şirkətləri ticarət-sənaye və nəqliyyat şirkətlərinin səhmlərini alaraq, bazara özlərinin öhdəliklərini buraxırlar.
Istehlak krediti sferası üçün kəskin rəqabət xarakterikdir. Bu sferada kommersiya bankları və maliyyə şirkətləri daha aktivdirlər. Ticarət şirkətilərini kreditləşdirən iri maliyyə şirkətləri «Ceneral motorz akseptens korporeyşn» (General Motors Accertance Corporation), «S.I.T. faynenşl korporeyşn» (S.I.T. Financial Corporation) və başqalarıdır. Onlar əsasən avtomobil şirkətlərinin pul münasibətlərinə xidmət göstərirlər. Kiçik istehlak krediti şirkətləri də sürətlə artır və istehlak borclarının əsas hissəsini mərkəzləşdirirlər.
Maliyyə şirkətləri üç növdə olurlar. Birincilər (sales finanse companies) istifadəsi uzunmüddətli olan istehlak mallarının satışını möhlətlə kreditləşdirirlər. Kredit istehlakçılara birbaşa təqdim edilmir, onların borc öhdəliklərinin pərakəndə ticarətçilərdən və dilerlərdən alınması formasında təqdim olunur. Hər bir şirkət əməliyyatları yalnız müəyyən dairədən olan ticarət şirkətləri ilə həyata keçirir. Malın alıcısı öz borcunun ödənilməsi ilə bağlı ödənişləri ticarətçiyə deyil, maliyyə şirkətinə ödəyir. Beləliklə, malın qiyməti artır, çünki ona təkcə kreditdən istifadə faizi yox, ticarətçiyə və maliyyə şirkətinə ödəniləcək komisyon haqlar da daxil olur. Ikinci növ maliyyə şirkətləri (commercial finance companies) malların yüklənməsi zamanı sənaye şirkətlərinin bir birlərinə təqdim etdikləri kommersiya kredit sisteminə xidmət edir. Maliyyə şirkəti malı yükləyən firmaya avans verir və borcalana qarşı tələb hüququ əldə edir. Üçüncü növ maliyyə şirkətləri (consumer finance companies) şəxsi adamlara kiçik borclar verir.
Qiymətli kağızlarla əməliyyatlar üzrə amerikalı dilerlər və brokerlər vasitəçi funksiyaları yerinə yetirir, qiymətli kağızların yeni emissiyalarının yerləşdirilməsində və köhnə buraxılışların satışında iştirak edirlər. Broker şirkətləri iki qrupa bölünürlər: full service (tam xidmət) və discount service (güzəştli xidmət). Tam xidmət təklif edən şirkətlər discount service ilə müqayisədə müştərilərdən daha çox komisyon haqq alırlar. Discount service xidmətində hesab açan müştəri qiymətli kağızları almaq və satmaq məsələsini müstəqil şəkildə həll etməli olur. Full service xidmətində isə nəyi harada almaq məsələsində yol göstərməkdən savayı, həm də müştərinin «qiymətli kağızlar portfelini» izləyir, bazarda vəziyyətin dəyişməsi zamanı hansı tədbirlərin görüləcəyi barədə məsləhətlər verirlər. Full service xidmətində müştəriyə fərdi broker təqdim edilir. Broker yatırımların keyfiyyətinə cavabdeh olur, investisiyaların strategiya və taktikalarının incəliklərini aydınlaşdırır. Özünə hesab açan müştəri broker seçib, onunla söhbət edə bilər. Biznesin digər növlərindən fərqli olaraq, broker müştərinin maliyyə uğurunda maraqlıdır, çünki onun nüfuzu və komisyon haqları məhz bu uğurdan asılıdır. Broker şirkətlərindəki bütün əmanətlər azı 500 min dollara sığortalanmışlar (müştəri səhmlərinin qiymətdən düşməsinə görə deyil, şirkətin maliyyə böhranına görə). Broker şirkətlərində müxtəlif hesablar açmaq olar. Bunlar şəxsi, həyat yoldaşı ilə birgə, pensiya hesabları, uşaqların adına olan hesablar, trast hesablar və başqalarıdır.
ABŞ-da əmanətlərin toplanması və əmanətçilərin kreditləşdirilməsi məqsədilə yaradılan şirkətlər –əmanət maliyyə müəssisələri geniş yayılmışlar. Borc-əmanət assosiasiyaları paylı (əgər əmanətçilərə məxsusdursa) və səhmdar (əgər səhmdarlara məxsusdurlarsa) olurlar. Səhmdar borc –əmanət assosiasiyaları şirkətlərə məxsus ola bilər. Bir borc –əmanət assosiasiyasına malik olan şirkətlərə unitar, bir neçə borc-əmanət assosiasiyasına malik olan şirkətlərə holdinq şirkətlər deyilir. Holdinq şirkətlərlə müqayisədə, unitar şirkətlər xidmət və fəaliyyətin növ seçimində böyük sərbəstliyə malikdirlər. Bu gün assosiasiyalar müasir bazara adaptasiya etmək üçün böyük cəhdlər göstərirlər. Onlardan bəziləri, məsələn «Ferst» (First Union) kimiləri kommersiya banklarına çevrilmiş, digərləri, məsələn «Nort Ukron Seyvinqs and Loun» (Nort Akron Savings & Loun) kimiləri ənənəvi çərçivədə fəaliyyət göstərirlər.
Qarşılıqlı əmanət bankları borc-əmanət institutları ilə müqayisədə daha davamlı tarixə malikdirlər. Onların bir çoxu hələ XIX əsrin əvvəlində fəhlələrin kiçik əmanətlərini saxlamaq üçün yaranmışlar. Belə banklara qoyulan əmanətlərin ilkin minimal ölçüsü elə onların adından bəlli olur: «Linnin beşfaizli əmanət bankı» (Lynn FiveCents Savings Bank), Massaçusets ştatı, «Bruklinin onfaizli əmanət bankı» (Brooklyn TenCents Savings Bank), Nyu-York ştatı. Borc-əmanət assosiasiyaları kimi, bu banklar da ilkin olaraq mülkiyyətin «qarşılıqlı» forması əsasında (kooperativə yaxın) yaranırdılar. Qarşılıqlı əmanət banklarını, adətən, direktorlar və daimi təsisçilərin seçdikləri etibarlı şəxslər yox, onların nüfuzlu nümayəndələri idarə edirdilər. Bankların gəliri ya əmanətçilərə verilir, ya da bank inkişafının maliyyələşdirilməsinə yönəlirdi. Məhz belə kollektiv təşkilat sayəsində əmanət banklarının əksəriyyəti hətta 1930-cu illərdə, bankların kütləvi böhranları dövründə də iş qabiliyyətini itirməmişdilər. Son illər bir çox əmanət bankları və borc-əmanət assosiasiyaları mülkiyyətin səhmdar formasına keçmişlər.
Əmanət banklarının aktiv hissəsində daşınmaz əmlakın girov məbləğləri hökmranlıq edir. Əmanət bankları qiymətli kağızların alışında həmişə iri investisiyaları həyata keçirirdilər. Kommersiya banklarından fərqli olaraq, onlar indi də vəsaitlərini korporasiyaların istiqrazlarına və səhmlərinə yatırırlar. Balansın passiv hissəsində, ənənəvi olaraq, əmanət kitabçalarındakı əmanətlər üstünlük təşkil edir, lakin indi burada əmanətlərin digər növləri də əks olunur. Bütün borc-əmanət institutları arasında çek depozitlərini ilk dəfə qəbul edənlər qarşılıqlı əmanət bankları idi. Bununla da onlar kommersiya banklarına rəqabət təşkil edirdilər. Lakin çek depozitləri indiyə qədər əmanət banklarındakı depozitlərin mühüm kateqoriyası deyil. Onlar borcların daşınmaz əmlak girovu ilə verilməsində ixtisaslaşır, digər borclardan da təqdim edir, qiymətli kağızların böyük hissəsini, o cümlədən sənaye korporasiyalarının səhm və istiqrazlarını alırlar. Borc-əmanət assosiasiyalarında olduğu kimi, depozitlər əsasən əmanətlərdən və kiçik ölçülü təcili depozitlərdən ibarət olur. Həmçinin çek depozitlərinin də açılması təklif olunur.
XX əsrin 70-80-ci illərində əmanət assosiasiyaları böyük çətinliklərlə üzləşirdilər. Hərçənd onların aktivlərinin müxtəlifliyi vəziyyəti bir qədər xilas edirdi. Bu gün əmanət assosiasiyaları da assosiasiyalar kimi kommersiya banklarına bənzəyirlər, lakin onların fəaliyyəti daha çox istehlakçıya tərəf istiqamətlənmişdir.
Amerikanın kredit ittifaqları mahiyyət etibarilə demokratik kooperativ təşkilatlardır. Ittifaqın üzvləri və payçılar əmanətləri yalnız o məqsədlə daxil edirlər ki, onlar istiqrazlar şəklində digər payçılara verilsin. Istiqrazların təqdim edilmə şərtləri və əmanətlərə faizlərin hesablanma ardıcıllığı kredit ittifaqı tərəfindən müəyyənləşdirilir. Ittifaqın ali orqanı onun üzvlərinin ümumi iclası, iclaslararası müddətlərdə isə idarəetmədir.
Müasir ABŞ ərazisində ilk kredit ittifaqı 1909-cu ildə Mançester şəhərində fransız –amerikalı katoliklər qrupu tərəfindən təşkil edilmiş və «Müqəddəs Məryəmin kooperativ kredit assosiasiyası» (St.Mary s Cooperative Credit Assocition) adlandırılmışdır. 1920-ci ilin iqtisadi canlanması kredit ittifaqlarının hərəkətini milliyə çevirdi və 1930-cu ildə onların sayı 1,1 min oldu. 1960-cı ildə 6 milyon amerikalı 10 mindən çox kredit ittifaqında birləşdi. 1990-cı illərin ortalarında təqribən 70 milyon payçıya xidmət göstərən 11 mindən çox kredit ittifaqı var idi. 1990-cı illərdə kredit ittifaqları ilə açıq maliyyə bazarı arasında vasitəçi rolunu oynayan korporativ kredit ittifaqlarının əhəmiyyəti nəzərəçarpacaq dərəcədə artdı. Korporativ kredit ittifaqları investisiya və faiz risklərini toplayaraq, fond bazarlarında likvid, gəlirli yatırımlar etmək imkanını qalan kredit ittifaqlarına saxladılar. 1997-ci ildə korporativ kredit ittifaqları ABŞ-ın bütün ittifaq aktivlərinin 7%-ni idarə edirdilər. Istənilən kredit ittifaqının fəaliyyəti bütövlükdə üç prinsipə əsaslanır: qarşılıqlı yardım, qoyduğu paydan asılı olmayaraq hər bir əmanətçinin bərabərliyi və kredit ittifaqının istənilən səviyyəli işində iştirak etmək məcburiyyəti.
ABŞ-ın kredit sistemini əmələ gətirən kredit-maliyyə müəssisələri şəkil 2.1.-də göstərilmişdir.