Bizim, «müasir bazarın əvvəlki bazardan tamamilə fərqləndiyini» iddia etmək üçün bütün əsaslarımız var. Bazar yeni texnologiyaların, qloballaşma proseslərinin və anti-tənzimlənmənin təsiri altında radikal olaraq dəyişir. Bu güclər yeni davranışlar formalaşdırır və yeni problemlər yaradırlar.
- Istehlakçılar daimi olaraq məhsulların və xidmətlərin keyfiyyətinin yüksəlməsini və onların təlabatlara adaptasiya etməsini gözləyirlər. Onlar əmtəələr arasındakı fərqləri getdikcə daha az hiss edirlər, onların konkret ticarət markasına olan maraqları daim azalır. Istehlakçılar Internet və ya başqa mənbələrdən əmtəələr haqqında hərtərəfli informasiyalar ala bilər ki, bu da onlara həmin əmtəələrin əldə edilməsinə daha şüurlu şəkildə yanaşmağa imkan verir. Lazım olan əmtəələri axtararkən istehlakçılar tez-tez qiymətlərə qarşı həssaslıq nümayiş etdirirlər.
- Istehsalçıların ticarət markaları altında buraxılan əmtəələr həm digər milli, həm də əcnəbi markalar tərəfindən intensiv rəqabətlə qarşılaşır ki, bu da nəticədə məsrəflərin artmasına, mənfəətin isə ixtisar olunmasına gətirib çıxarır. Bundan başqa, bu markaların sahibləri milli markaların ticarət zallarında yerləşdirilməsini məhdudlaşdıraraq öz markaları altında buraxılan əmtəələrə prioritetlik verən qüvvətli pərakəndə ticarətçilərlə mübarizə aparmalı olurlar.
- Pərakəndə ticarət bazarın həddən artıq əmtəələrlə doydurulmasından əziyyət çəkir. Kiçik müəssisələr nəhəng ticarət kompaniyalarının və «əmtəə kateqoriyaları qatillərinin» artan güclərinin qurbanı olurlar. Onlar birbaşa poçt göndərişi, qəzet, jurnal və televiziya reklamının məsrəflərini artıran, telemağaza və internet-ticarət sistemlərinin inkişafı üzrə ixtisaslaşmış kompaniyalarla rəqabət aparmaq iqtidarında deyillər. Cavab olaraq, təşəbbüskar pərakəndə ticarətçilər mağazaların ziyarətçilərinə xidmət göstərilməsinə əyləncə elementlərini (kafe-bar, mühazirələr, nümayişlər və təqdimatlar) daxil edirlər ki, bu zaman onlar əmtəədən çox «təcrübə» satışı ilə məşğul olurlar.
Malgöndərən kompaniyaların reaksiyaları
Baş verən dəyişiklikləri nəzərdən keçirərək istehsalçılar situasiyalardan dərs alır və yaranan problemləri aradan qaldırmağa çalışırlar. Aşağıdakı ənənələr daha geniş yayılmışdır.
- Reinjinirinq. Bölmələrin funksiyalarının yenidən təşkili və hər biri multitənzimləyici əmrlər vasitəsilə idarə olunan əsaslı biznes-proseslərin yaradılması.
- Autsorsinq. Şəxsi istehsaldan imtina etmək və xarici malgöndərənlərdən alınan əmtəə və xidmətlərin (nisbətən aşağı qiymətlərlə daha yüksək keyfiyyətli məhsulları) miqyasının genişləndirilməsi. Virtual kompaniyalar müstəsna olaraq xarici mənbələr əsasında işləyirlər və onların aktivlərinin çox kiçik olmasına baxmayaraq, mənfəətləri həddən artıq böyük olur.
- Elektron kommersiya. Alıcıların mağazalara cəlb edilməsi və əlavə satıcıların işə götürülməsi əvəzinə mağazaların internet mühiti ilə təşkil edilməsi. Şəbəkədə istehsal təyinatlı əmtəələrin satışı fəal surətdə inkişaf edir, elektron şəxsi satışlar da əhəmiyyətli dərəcədə genişləndirilə bilər.
- Bençmarkinq. Hər hansı fəaliyyət sahəsində özünütəkmilləşdirmədən dünya liderlərinin təcrübələrinə adaptasiya edilməsinə keçilməsi.
- Alyanslar. Rəqabət mübarizəsində təklikdə qələbə qazanmaq cəhdindən imtina edərək, partnyor firmalar şəbəkəsinin formalaşdırılmasına keçid.
- Malgöndərən-partnoyrlar. Malgöndərənlərin sayını maksimum etibar qazanmış və kompaniya ilə partnyor münasibətləri qurmuş bir neçə kompaniyaya qədər ixtisar etmək.
- Bazar oriyentasiyası. Əmtəə üzrə oriyentasiyadan bazarın seçilmiş seqmenti üzrə oriyentasiyaya keçid.
- Qloballaşma və lokallaşma. Yerlərdə mövqelərin saxlanılması şərtilə lokal bazarlardan qlobal bazarlara keçid.
- Mərkəzsizləşmə. Bütün qərarların yuxarı rəhbərlik tərəfindən qəbul oldunduğu idarəetmə sistemindən menecmentin daha təşəbbüskar və «intreprener» sisteminə keçid.
Marketinq üzrə mütəxəssislərin fəaliyyəti
Marketinq üzrə mütəxəssislər bazarda baş verən dəyişikliklərdən kənarda qalmamalı, bu zaman öz fəlsəfələrinə, konsepsiyalarına və vasitələrinə yenidən baxmalıdırlar. Yeni minilliyin başlanğıcında marketinqin əsas aspektləri kimi aşağıdakılar çıxış edir.
- Müştərilərlə münasibətlər marketinqi. Diqqətin tranzaksiyalardan müştərilərlə uzunmüddətli, qarşılıqlı surətdə faydalı münasibətlərin qurulması üzərində cəmləşdirilməsinə keçid. Kompaniyalar daha gəlirli istehlakçılar, məhsullar və kanallar üzərində diqqətlərini cəmləşdirirlər.
- Istehlakçının ömürlük dəyərliliyi. Ayrı-ayrı sövdələşmələrdən mənfəətin alınmasından, istehlakçının həyat dövrünün uzunömürlülüyünün idarə edilməsinə keçid. Bir sıra kompaniyalar öz müştərilərinə aşağı salınmış qiymətlərlə müntəzəm məhsul göndərmələri təqdim edirlər. Çünki onlar əmindirlər ki, bu müştərilərlə uzunmüddətli münasibətlərin qurulmasına kömək edəcəkdir.
- Istehlakçı payı. Bazar payının genişləndirilməsindən, istehlakçıların sayının artırılmasına keçid. Bunun üçün kompaniyalar aktual müştərilərə genişləndirilmiş çeşiddə əmtəələr təqdim edir, işçi heyətə tamamlayıcı əmtəələrin satılmasını və satışın artırılmasını öyrədirlər.
- Məqsədli marketinq. Əmtəələrin maksimal dərəcədə çoxlu sayda istehlakçıya təklif edilməsindən, seçilmiş məqsədli bazarlara xidmət göstərilməsinə keçid. Məqsədli marketinq ixtisaslaşmış jurnalların, televiziya kanallarının və Internet xəbərlərinin tətbiqi ilə asanlaşır.
- Fərdiləşdirmə. Məqsədli bazara unifikasiya edilmiş təklif əvəzinə, hər bir konkret istehlakçının tələblərini nəzərə alan fərdiləşdirilmiş müraciət və təkliflərin təqdim edilməsi.
- Istehlakçıların məlumat bazası. Satış haqqında informasiyaların yığılması əvəzinə, fərdi istehlakçıların alışları, onların tərcihləri, demoqarfik məlumatları və mənfəətlilikləri haqqında genişləndirilmiş məlumatlar bazasının yaradılması. Müvafiq məlumatlar bazası əsasında kompaniya müştərilərin təlabatlarının müxtəlif zonalarını müəyyənləşdirir və hər bir zona üçün ticarət təkliflərini differensiasiya edir.
- Inteqrasiya olunmuş marketinq kommunikasiyaları. Vahid kommunikativ alətdən (məsələn, reklam) istifadədən, hər bir əlaqədə müştəriyə ticarət markasının dayanıqlı imicinin çatdırılması məqsədilə bir neçə alətdən birgə istifadə olunmasına keçid.
- Marketinq kanalları iştirakçılarının əməkdaşlığı. Vasitəçilərə qarşı münasibətlərin istehlakçı münasibətlərinə çevirilməsi və onların dəyərlərin son istifadəçiyə çatdırılmasına görə əməkdaşlar kimi qəbul olunması.
- Hər bir əməkdaş – marketoloqdur. Marketinqin yalnız marketinq, satış və istehlakçıların təmin edilməsi bölməsinin vəzifəsi olması düşüncəsindən imtina edilməsi. Kompaniyanın hər bir işçisinin istehlakçıların ehtiyaclarının təmin edilməsinə oriyentasiya edilməsinin vacibliyini dərk etməsi.
- Qərar qəbulu modellərinə əsaslanan fəaliyyətlər. Intuisiya və ya qeyri-müəyyən məlumatlara əsaslanaraq qərar qəbulundan, bazar fəaliyyətinin təhlili üzrə modellərə və nəticələrə əsaslanan qərarlara keçid.
Marketinqin məhz bu aspektləri bu kitabda nəzərdən keçiriləcəkdir. Biz, marketinq üzrə mütəxəssislərə və bütün menecerlərə bazarın burulğanlı, lakin çox şey vəd edən «dənizlərdən» müvəffəqiyyətlə keçmələrinə kömək etməyə çalışdıq. Istehsalçı kompaniyanın uğur qazanmasının şərti, onun marketinq strategiya və proqramlarına bazarın fiziki və fəzaca dəyişməsi tezliyinə uyğun olaraq dəyişikliklər edə bilməsi bacarığından ibarətdir.